Som ung teenager var Daniel Svenningsen til folkerace på Ørnedalsbanen ved Sæby. Her fik han vakt interessen for offroad-banesporten og blev samtidig first mover i familien, hvad angår kærligheden til motorløb på løst underlag. Her 20 år senere kan hovedparten af de voksne med tilknytning til Team Svenningsen tale med om konkurrence-mulighederne i den skrappeste rallycross-klasse, Supernational.
”Jeg fik en eventyrlig start på offroad-oplevelserne,” husker Daniel Svenningsen tilbage. ”Jeg gik til motorlære i ungdomsskolen, hvor den legendariske Allan Olsen stod for undervisningen. Allan havde været med i folkerace lige siden de første løb i 1982 og skiftede allerede til autocross i 1985 med en VW-boble. Hans popularitet tog virkelig fart i halvfemserne, hvor han scorede DM-medaljer i 4WD-racere og som var basis for hans unikke fanklub, 110’s Venner.”
Vendelbo-knægten klingede meget godt sammen med Allan Olsen, og via et par år som hjælpelærer overtog Daniel Svenningsen i 2010 ansvaret for motorlære-kurset. Dette til trods for, at den unge instruktør ikke er uddannet mekaniker, men er autodidakt ud i skrueriets finesser.
En tankevækkende sidehistorie omfatter ildsjælen Morten Christiansen, som var ansvarlig for klubracerne i Frederikshavn-Sæby Auto Sport, som det var muligt at leje for de unge kørerspirer. ”Min motorlære-byggede folkeracer – VW Golf II – var ikke den hurtigste nord for Limfjorden. Klubracerne kunne lejes og havde lidt mere krudt i farten, og samtidig fik man hovedparten af lejebeløbet retur, såfremt man hjalp til med at servicere og reparere dem. Det foregik hjemme hos Morten privat, og der var en god guidance omkring, hvordan man holder en folkeracer kørende gennem en hel sæson. Morten Christiansen arrangerede også sammenkomster, hvor menuen stod på mad og hygge. Nogle gange var vi også af sted til floorball og gokart.”
De skruende personager i Team Svenningsen er Dennis Dybro Christensen (svoger), Brian Mortensen (svigerfar), Gert Christensen (ven) og John Svenningsen (far). Teamchefen Camilla Nymark Svenningsen kan også i snæver vending håndtere en svensknøgle, men er primært ansvarlig for forplejningen i teamet.
Efter topresultater i DM for U18 skiftede Daniel Svenningsen til Gruppe N i rallycross. Det første rallycross-racer var en Peugeot 106, men først med Honda Civic spottede han formlen til at score DM-medaljer og -titler: ”Som sagt er jeg ikke udlært mekaniker, men arbejder til dagligt med software
til styring af automatiserede industri-processer. Men efterhånden var jeg kommet så meget ind under huden på Honda Civic’en, at jeg kunne reparere det meste selv.”
Som DM-vinder i både Gruppe N og Super 1600 samt tredobbelt mester i Super 2000 pønser Daniel Svenningsen på at gøre DM-titelserien færdig med – som den første kører – at score DM-guld i alle fire klasser.
Med til historien hører også, at vendelboen i 2015 kørte en fuld sæson i Super 1600 i NEZ-serien og blev nordeuropæisk mester.
”Jeg var kørt lidt træt i forhjulstræk efter 2019-sæsonen og derfor skulle der ske lidt nyt. Vi fik indkøbt en baghjulstrukket Supernational-racer, som krævede en del genopbygning. Det var samtidig noget af en omvæltning, idet jeg førhen kun havde kørt rallycross i forhjulstrækkere.
En Renault Clio II med en 4-liters-BMW M3-motor på 434 hk blev afløseren.”
Renault Clioen er forholdsvis tung i forhold til det nuværende antal hestekræfter i motoren: ”Raceren skal virkelig køres med stramme elastikker. Dette bevirker, at jeg hylder det publikumsvenlige princip, vind eller forsvind! En af de mere spøjse forsvindinger oplevede jeg på Nørlundbanen, hvor jeg udgik med en fuldt tilpladret forrude, hvor jeg ellers havde udsigt til sejr i A-finalen. Et kobberrør i rudeviskeren havde simpelthen kilet sig fast i dørrammen. En fornuftig fartkompensation har jeg spottet ved en spektakulær hævning af forenden, så jeg får bedre greb med bagdækkene i underlaget.”
En mere konkurrencedygtig løsning på fartudfordringerne bliver formentlig en motorkompressor: ”I forhold til en turboløsning er der nok færre børnesygdomme, og jeg skal jo helst være med fra allerførste konkurrence-meter!”
Forældrene har netop købt en Crosskart Mini til datteren Alminda, som i 2024 skal smugtræne hjemme på de store marker omkring teamets gård. Det er så hensigten, at hun skal køre med i DM-serien 2025. ”Mit crew roser mig jævnligt for at holde fuldt konkurrencetempo, selv om raceren f.eks. er ude af sporing,” afslutter Daniel Svenningsen og fortæller med et lunt glimt i øjet: ”Til årets DM-finale på Nysumbanen scorede jeg dog en umulig opgave, efter at jeg selvforskyldt var kommet i karambolage med autoværnet i et af kvalifikationsheatene. Forhjulene stod så skævt, at de næsten kikkede om hjørner, og bagtøjet havde mistet den fysiske forbindelse til chassiset! Men heldigvis er der en god lang vinter til at få raceren tilbage til fit for fight.”
Denne artikel er bragt i Autosport #6/2023. Autosport er Danmarks eneste dedikerede bilsportsmagasin, og du kan modtage det ved at blive medlem af en af klubberne i DASU. Find din klub her.