I 1969 på biludstillingen i Genève viste Porsche for første gang en sportsvogn, der med fabrikkens egne ord var en supersportsvogn. At det var en sandhed med modifikationer, stod klart nogle år senere. Porsche 917, der denne måned fylder 40 år, er i dag en sand legende.
Startskuddet til Projekt 917 lød i juni 1968, da FIA oprettede en klasse for homologerede sportsvogne op til fem liter og mindst 800 kilo vægt. Under ledelse af Ferdinand Piëch var der i april 1969 bygget 25 eksemplarer af den nye type sportsvogn, så 917 det samme år kunne debutere på banerne.
Efter 917 i sine tre første løb var udgået med tekniske defekter, begyndte successerien med sejr i 1000 kilometersløbet på Österreichring med Jo Siffert og Kurt Ahrens
Porsche 917 var et stykke ingeniørkunst, der var ligeså udsædvanlig for tiden som kraftværket bag køreren. De 12 cylindre i den luftkølede, 4,5 liters boksermotor udviklede 520 hestekræfter. Rørrammekonstruktionen bestod af aluminium, og karosseriet var bygget af glasfiberforstærket plast.
Flere varianter til forskellige baner gav bonus
For at bilen skulle fungere på forskellige banetyper, udviklede ingeniørerne varianter af karosseriet. Den såkaldte Kurzheck var til kurverige baner, hvor der krævedes ekstra meget tryk i svingene. Langheck-varianten var til de hurtige baner med høje tophastigheder. Dertil kom de åbne 917 Spyder, der blev brugt i Can-Am- og Interserierne.
Ved slutningen af 1970-sæsonen havde Porsche sikret sig ni ud af ti mulige sejre med 917- og 908/3-modellerne og dermed også overlegent VM for mærker. Sejrsrækken begyndte da i Daytona og fortsatte på Brands Hatch, Monza, Spa, Nürburgring, ved Targa Florio, på Le Mans, Watkins Glen og på Österreichring.
Højdepunktet den sæson var dog den længe ventede samlede sejr på Le Mans, som Hans Herrmann og Richard Attwood kørte i hus 14. juni 1970. Det skete i den rød/hvide bil indsat af Porsche Salzburg med nummer 23 på siden.
VM-sejr og Le Mans-rekord
Ganske som året før, blev VM i 1971 også domineret af 917’eren. Otte af ti mulige sejre sendte endnu engang mærkesmesterskabet til Zuffenhausen, hvor Porsche Motorsport havde adresse. Endnu engang var det en Porsche, der kørte flest omgange på Le Mans. Denne gang med Gijs van Lennep og Dr. Helmut Marko. Med en gennemsnitshastighed på 222 km/t og 5.335 kørte kilometer, satte de en rekord, der næppe nogensinde vil stå for fald. På Mulsanne-langsiden blev en 917 Langheck med startnummer 21 målt med 387 km/t.
Da det europæiske reglement for femliters sportsvogne blev sløjfet ved slutningen af 1971-sæsonen, besluttede Porsche sig for et engagement i den canadisk/amerikanske løbsserie Can/Am. I juni 1972 satsede det private Penske-team på Mosport på den turboladede Porsche 917/10 Spyder. Med op mod 1.000 hestekræfter dominerede bilen og vandt på Road Atlanta, Mid Ohio, Elkhart Lake, Laguna Seca og Riverside – og tog dermed mesterskabet.
1.400 hestekræfter
Året efter debuterede udviklingen kaldet 917/30. Med op mod 1.400 hestekræfter var bilen med Mark Donohue så suveræn, at reglementet blev ændret derefter. Da blev 917 parkeret, men teknologien blev overført til gaden, i første omgang til Porsche 911 Turbo i 1974.
Porsche 917 har sat så stort et dæktryk, at 50 internationale motorsportseksperter i det engelske fagblad Motor Sport har udråbt den til historiens bedste sportsvogn.
Alt i alt byggede Porsche 65 eksemplarer af 917 – 44 Kurzheck og Langheck samt 21 Spyder-udgaver med op til 1.400 hestekræfter.
Udenlandsdanskeren Juan Barazi ejer en 917 Kurzheck med 520 hestekræfter, som han deltager i historiske løb med.
Se video fra CanAm med den legendariske Porsche 917/30 her.
Fotos: Porsche AG