Casper Olesen opkaldte sit offroad-racingteam efter sønnen, og Team Gøj søger nu nye ideallinjer i 2024 med deltagelse i Micro-klassen i folkerace, efter at 2023 bød på dobbelt engagement i crosskart.
”Bil-trillingerne Citroën C1, Peugeot 107 og Toyota Aygo blev introduceret med en fælles motor-platform på 68 hestekræfter og identisk opbygning af undervognen tilbage i 2005. Det en prisbillig løsning til at komme i gang med folkerace, hvor man må ombygge biler fra perioden, 2005-2015. For en bilbygger udi offroad er det næsten et piece of cake, som kan overstås på en forlænget weekend. Indmaden i kabinen skal hives ud og sikkerhedsburet svejses ind. Hertil kommer fjernelsen af lygter og ruder, men så er man også klar til at køre folkerace. Dette er således ikke tilladt at ombygge differentialet med en spærre-funktion,” fortæller Casper Olesen.
Han har oplevet 15 år med offroad-baneløb. Han er derfor yderst glad for, at sønnike Cilas også har fået benzin i blodet. Hustruen Nadia lever desuden trofast med, at knejterne tilbringer mange timer i værkstedet i baghaven. Hun har dog selv kørt lidt folkerace, og måske skal hun prøve kræfter med reserve-C1’eren ved Motorsportsfestivalen på Ørnedalsbanen til sommer. Motorlære i Ungdomsskolen var indgangsvinklen for Casper Olesen til at prøve kræfter med junior-klassen i folkerace. Ildhuen blev dog blæst ud af et afbræk på et års efterskoleophold langt væk fra den hjemlige Nørlundbane.
Der skulle gå ti år, før uldjyden blev lokket tilbage til folkerace.
”Gennem fem år kørte jeg DM-serien i Klasse 2, hvor jeg sluttede 15, 13, 10, 5 og 4. Efter det klassiske skift til rallycross scorede jeg i 2015 DM-bronze i Super 1600 med en VW Golf II,” fortæller han. Golf’en fik en større motor, da Casper Olesen skiftede til Super 2000. Men det blev med to VW Up’er, at han satte kraftige dækaftryk på DM-serien i rallycross: ”Først jonglerede vi med forhjulstræk og en heftig turbomotor fra en VW Beetle.
Vi kæmpede med at finde mest mulig power. Efter to DM-sæsoner solgte vi den tyske fartbombe, og gik herefter all in. Baghjulstræk i en VW Up er ikke set før eller siden i dansk rallycross. Vi kilede en Passat-motor ned under fronthjelmen sammen med en BMW-forbro, og det blev naturligvis et Volvo-bagtøj og gearkasse, som overførte de omkring 300 hk til underlaget.”
”Det var noget af et vildt racer-projekt, og det var noget af en opgave for vores lille team at få enderne til at nå sammen, når vi både skulle fejlfinde på bilens ydeevne og setuppet, men det var en spændende konkurrence-udfordring, som jeg absolut ikke vil have undværet!”
I 2021 var Cilas motiveret for en debut i Crosskart 85-klassen, hvorfor Team Gøj sadlede om til at give junior en god start på offroad-udfordringerne.
”Rallycross og crosskart afvikles for hovedparten ved de samme DM-stævner. Det er derfor ikke videre smart at skrue på en potent rallycross-racer, når knægtens kart også skal serviceres og setuppet finjusteres! Cilas viser dog god flair for at køre motorløb, og han bliver bedre og lidt hurtigere fra motorløb til motorløb.”
Nu kan senior også komme med interne cowboy-tricks, hvad angår crosskart: ”I 2023 blev jeg motiveret for en debut i Crosskart 450, og det gik faktisk fornuftigt. Det er virkelig sjovt at sidde i muldvarpehøjde og køre race. Det passer jo også godt med, at folkerace og crosskart ikke bliver afviklet i de samme DM-weekender. Jeg kan derfor være der for rallycross-racer, når knægtens kart også skal serviceres og setuppet finjusteres! Cilas viser dog god flair for at køre motorløb, og han bliver bedre og lidt hurtigere fra motorløb til motorløb.”
Nu kan senior også komme med interne cowboy-tricks, hvad angår crosskart: ”I 2023 blev jeg motiveret for en debut i Crosskart 450, og det gik faktisk fornuftigt. Det er virkelig sjovt at sidde i muldvarpehøjde og køre race. Det passer jo også godt med, at folkerace og crosskart ikke bliver afviklet i de samme DM-weekender. Jeg kan derfor være der for Cilas i Folkerace Micro. Det er jo en god ting, at man kan køre i denne klasse allerede fra det år, hvor man fylder 14. Allerede nu – to måneder før sæsonstarten – har otte kørere hjemhentet startnummer til klassen. Det bliver et spændende mix af nye samt mere rutinerede kørere.” Casper Olesen tager også en stor tørn ved vedligeholdelsen af Nørlundbanen: ”Der er heldigvis fast bund i banelegemet. Det fugtige vejr gør det imidlertid noget nemmere at flytte rundt med banematerialet, som så kan nå at sætte sig inden sæsonstarten.”
Tekst og foto: Åge Keseler Kirketerp.