På ganske kort tid er den nye klasse Folkerace Micro blevet en af de største klasser på de danske offroad-baner.

I forhold til sin første fulde sæson er deltagerantallet i den nye Folkerace Micro-klassen nærmest fordoblet. Årets tre første mesterskabsafdelinger har haft deltagelse af 17 forskellige kørere med de største felter – 15 biler – ved løbene på Løvelbanen og Nysumbanen.

”Det er absolut en succes. Det kategoriserer vi den i hvert fald som i udvalget,” siger Stefan Grønhøj Thomsen, som er medlem af banesportsudvalget for offroad. ”Det er det bedste initiativ, vi har taget i lang tid. Der har været mange forslag fremme til at udvikle sporten, men vi må bare konstatere, at vi her har fat i noget, som er DNA’et i folkerace.”

Kun tre forskellige bilmodeller må anvendes i Folkerace Micro. Det er første generation af trillingerne Citroën C1, Peugeot 107 og Toyota Aygo, og så er der meget stramme begrænsninger for, hvor meget man må ændre på bilerne.

”Man kan købe en bil ude fra gaden og få en til at lave et bur, hvis man ikke selv kan svejse, og så skal vi køre på standard-gadedæk og alting. Du må ikke rigtig gøre noget ved bilen,” fortæller Mikkel Fredegod Rasmussen.

”Man må køre på vinterdæk som det groveste. Man må simpelthen ikke køre på grusdæk, sådan som man gør i de andre folkeraceklasser, og så har vi også krav om både standard-luftfilter og standard-motor. Det eneste, vi må lave om, er lydpotten, så den kan komme af med sin luft, og så den også larmer lidt. Det er næsten det eneste, man må lave om på.”

Medlemmet fra Bornholms Motorsport er vendt tilbage til folkeracesporten efter flere års fravær.

”Jeg har selv en C1’er som privatbil, så jeg vidste godt, hvordan den var at køre i. Da jeg kørte sidste gang, var det i Superklassen i en Peugeot 206 og en Ford Fiesta. Det var lidt af en nedgradering at gå fra seks til tre cylindre, men dette her skulle gerne være billigere,” siger han.

Sofie Maigaard Hejslet har også valgt at skifte til en knap så effektfuld folkeracer. Dog lettere ufrivilligt.

”Jeg havde en Peugeot 206, som var lidt for vild for mig. Det endte med, at jeg ødelagde den, og så passer en Micro-bil bedre for mig,” siger medlemmet af Frederikshavn-Sæby Auto Sport, der er i gang med sin anden sæson i klassen. ”Den første sæson var fed, selv om der ikke var så mange biler, som der er i år. Så det er meget mere spændende i år, fordi der er kommet noget mere konkurrence. Selv om der ikke manglede konkurrence sidste år.”

”Noget af det gode er selvfølgelig fællesskabet i klassen,” fortsætter Sofie Maigaard Hejslet. ”Og så selvfølgelig den gejst, der er inden i én, når man er ude at køre. Det gør ikke noget, at det ikke går så hurtigt, for jeg synes, at det går hurtigt nok, når svingene kommer.”

”Jeg kan bestemt anbefale klassen,” tilføjer Mikkel Fredegod Rasmussen. ”Det er godt nok  sjovt. Det ser jo ikke ud til at gå så stærkt på banen, men når du sidder inde i bilen, så føles det som om, at det går lige så stærkt, som det gør i de andre klasser.”

Stefen Grønhøj Thomsen har i år selv været til start i Folkerace Micro.

”Du har begrænsede muligheder for at gøre en forskel ved hjælp af bedre økonomi. Micro er jo standard, og det gør, at konkurrencen bliver så tæt, hvor der i andre klasser er stor spredning på feltet, alt efter hvad folk kommer med af biler,” siger udvalgsmedlemmet. ”Jeg sammenligner det lidt med at køre udlejningskart, hvor karterne er ens. Når jeg sidder på startstregen og kikker over på konkurrenten ved siden af, tænker jeg ikke, Han har 50 heste mere end mig. Ham kan jeg ikke slå.”

De to andre aktive, som Autosport har talt med i denne artikel, kommer fra andre folkeraceklasser.

”Der er selvfølgelig flere kørere, som er rykket over fra de andre klasser,” erkender Stefan Grønhøj Thomsen, ”men der kommer også flere udefra. Der er således flere helt nye kørere i Folkerace Micro end i de andre klasser.”

”Men jeg tror også, at det er en klasse, hvor det kan være nemmere at få helt nye folk til at prøve sporten. Således kunne klubberne have nogle biler, som nybegyndere kan prøve.”

Ideen til Folkerace Micro opstod i en arbejdsgruppe, som banesportsudvalget for offroad nedsatte. Arbejdsgruppen havde deltagelse af bl.a. en række aktive kørere og deres opgave var at komme med et tiltag til, hvordan det kunne være nemt og simpelt at deltage i sporten.

”Lav et reglement på én side, var ønsket. Dette kunne vi dog ikke helt begrænse det til,” indrømmer Stefan Grønhøj Thomsen. Han har også en klar idé til, hvordan man kan holde fast i succesen. ”Det kan vi gøre ved at lade tingene forblive, som de er og ikke ændre på reglementet. Vi har haft nogle børnesygdomme eller småfejl i reglementet, og når de er luget ud, har vi i sinde at låse reglementet i tre år,” siger han. ”Tidligere blev der nærmest hvert år lavet om på reglementerne, men det vil vi ikke. Så ved man, at når man har en Micro-bil, så skal man ikke bekymre sig over, om man kan køre i den til næste år også.”

Denne artikel er bragt i Autosport #3/2025. Autosport er Danmarks eneste dedikerede bilsportsmagasin, og du kan modtage det ved at blive medlem af en af klubberne i DASU. Find din klub her.