Der er travlt i Woking, hvor McLaren-koncernen har hovedkvarter. Mens F1-ingeniørerne har arbejdet på fuld kraft med at forbedre Kevin Magnussens og Jenson Buttons biler, er der en anden afdeling som har arbejdet med et lidt anderledes projekt. McLaren GT, der blev søsat i 2011, præsenterede torsdag det nyeste skud på stammen under Goodwood Festival of Speed.

McLaren 650S GT3 er afløseren til 12C GT3, der var første GT-produkt fra McLaren siden den legendariske McLaren F1. Bilen forventes solgt i omkring 15 eksemplarer omkring årsskiftet, således at vi i 2015 ser 650S GT3 i mesterskaber som Blancpain Endurance Series, British GT og ADAC GT Masters.

Bilen er en videreudvikling af 12C-modellen, og ved at bygge bilen op over samme chassis, kan nuværende ejere vælge at opgradere deres 12C til en 650S. Det er et facelift af dimensioner, hvor både undervogn, aerodynamik og kølesystemer har fået en kraftig makeover – for ikke at tale om udseendet på bilen. Både motor og elektronik er designet og bygget hjemme i Woking, og Andrew Kirkaldy, McLaren GT’s administrerende direktør, har store forventninger til den nye bil:

– 650S GT3 er en naturlig efterfølger til en allerede succesfuld racerbil, men vi har søgt alle steder for at lave selv den mindste forbedring. Den opgraderede aerodynamik er mere målrettet mod performance, og vi har præsteret at forøge kølingsevnen uden at gå på kompromis med ydelsen. Et stort skridt i den rigtige retning er blevet taget i forhold til at servicere bilen, hvilket til tider kan være en udfordring mellem løb, og ikke mindst driftsudgiften – to ting, som bliver vigtigere jo længere et løb der skal køres. Ved at simplificere vedligehold- og reparationsprocesserne og skære ned på tidsforbrug og udgifter bliver 650S GT3 meget mere konkurrencedygtig ved langdistance-løb, hvor tiden i pitlane kan minimeres til et absolut minimum.

I gadetrim har Danmarks egen Kevin Magnussen netop bestilt en 650S som firmabil.