Denne artikel er bragt i Autosport #3 2021. Autosport er Danmarks eneste dedikerede bilsportsmagasin, og du kan modtage det ved at blive medlem af en af klubberne i DASU. Find din klub her.

Tekst og fotos: Morten Alstrup

Medlemstallet er i det seneste halve år gået i vejret i Hillerød RC Racing. Ligesom de jublende arme hos de aktive MRC-kørere, som har været en tur i det nordsjællandske for at lufte deres udstyr. For den nye offroad-bane, klubbens medlemmer har fået anlagt, har udløst engagement og glade smil over en bred kam.

Når en dør lukkes, åbnes en ny. Sådan lyder en gammel talemåde, og den har vist sig at være ganske passende for Hillerød RC Racing.

”Hillerød-klubben har eksisteret i mere end 40 år, men for fem år siden nedlagde vi vores daværende offroad-bane, fordi der ikke var kræfter til at pleje og vedligeholde den blandt klubbens medlemmer,” fortæller Peter Harder, der er medlem af Hillerød RC Racings bestyrelse. ”I stedet koncentrerede vi aktiviteterne omkring klubbens onroad-bane.”

Interessen for offroad-sporten blev dog bibeholdt.

”Vi var nogle stykker, som snakkede om, at det kunne være godt, hvis vi kunne få samlet tilstrækkeligt med kræfter og medlemmer til, at vi atter kunne få en offroad-bane. Men vi vidste også godt, at der skulle bruges mange ressourcer på at anlægge banen rigtigt. I klubben lagde vi derfor op til, at hvis der før jul var tilstrækkeligt med tilmeldinger til klubben, hvor medlemmerne var klar til at betale 800 kroner up front, så var vi klar til at gå i gang.”

Interessen var der. Ikke i form af uforpligtende likes på et Facebook-opslag, men som konkrete indbetalinger.

”Jeg oprettede en Messenger-gruppe, hvor vi tilføjede medlemmer i takt med, at folk havde tilmeldt sig,” siger Peter Harder. ”Her delagtiggjorde vi vores planer, og lidt efter lidt kom der masser af input. Nogle var gode til at tegne og ville hjælpe med det. Andre kom med andre erfaringer, som vi kunne bruge.”

STØVFRI BANE

Resultatet af den fælles indsats var klar i ugerne efter påske. En helt ny offroad-bane var blevet anlagt på det samme område som den tidligere. Men der var en verden til forskel. Den er nærmest støvfri.

”Det var en klar målsætning, fordi vores onroad-bane ligger lige ved siden af, så vi havde et stort ønske om, at det ikke skulle støve fra den nye bane, så onroad-banen stadig kunne bruges,” siger Søren Hempel. Offroad-banen er bygget af ler, som klubben har fået doneret gratis fra entreprenører, som har haft lerholdigt opgravningsjord i overskud.

”Leret er vigtigt for at banen kan holde,” forklarer Søren Hempel. ”Det allerførste, vi gjorde, var at køre området over med en stenopsamler, så alle sten blev fjernet. Så blev den tromlet, inden leret kom ovenpå til alle hoppene og langsiderne. Og så er den bare blevet tromlet og tromlet for at få en holdbar bane. Men også en vedligeholdelsesfri bane, for det har været vigtigt for os.”

Søren Hempel glemmer dog en ting i sin fortælling.

”Vi anlagde dræn de steder, hvor regnvandet naturligt vil samle sig, og så har vi et stort dræn i det laveste punkt på banen. Det tager alt sammen det værste, når der kommer rigtig meget regn,” siger Søren Hempel.

”Banen er faktisk vandtæt. Hvis den ikke er det, ville vandet stå og søbe, så leret blev blødt. Når jeg har skullet fjerne vand her, har det næsten været som at fjerne vand fra asfalten. Først fejer man det værste væk, og så tager man det sidste med en vandsuger, som man kender fra en tennisbane.”

PRÆCISIONSKRÆVENDE

Den nye offroad-bane er også blevet mødt af stor ros fra de aktive. En af dem er Pelle Culmsee.

”Hele banen er præpareret med 100 procent økologisk rapsolie, og det gør, at der ikke er så meget støv, og banen bliver ikke hullet på samme måde som normalt, så den er ens at køre på, selv om du kommer på forskellige dage,” siger den 11-dobbelte Danmarksmester. ”Hoppene går heller ikke i stykker.”

”Det hele giver en speciel slags greb for bilerne, som vi ikke er vant til herhjemme, men det er kun fedt, at vi har varierende baner herhjemme i Danmark.”

Hvori ligger udfordringerne i Hillerød RC Racings nye bane?

”Den kræver vildt meget præcision, fordi den er så stor, og du skal virkelig ramme hvert bremsepunkt og hvert sving 100 procent for at sammensætte en hurtig omgang. Eller køre et løb på fem eller 45 minutter,” forklarer Pelle Culmsee. ”Her skal du virkelig være skarp hele vejen igennem, mens du på baner, hvor der er lidt mindre greb og lidt mere støv, ikke behøver at køre bilen 100 procent hver gang. På de baner kan du godt korrigere lidt rundt omkring på banen, men her er du nødt til at være skarp hele tiden for virkelig at kunne sætte den præcis hver gang for at køre stærkt.” 

”På den nye bane skal bilerne også kunne hoppe godt, men de skal også have meget greb og kunne dreje meget. Det er en mærkelig kombination. Bilen skal kunne ret meget her for at køre stærkt.”

MEDLEMSFREMGANG

Ikke kun selve offroad-banen er der blevet kælet for. Traditionelle banderør har en tendens til at være dels store, dels porøse, men her er baneafgrænsningen udformet ved hjælp af gamle vandingsslanger fra landbrugsmaskiner. Med en gasbrænder og en vinkelsliber er slangerne blevet tilpasset, mens der på arealerne mellem banedelene er blevet anvendt astroturf fra en fodboldbane.

Det lyder som et kæmpearbejde.

”Det har taget lidt mere end en måned at bygge,” siger Søren Hempel, ”og når man tænker på, hvor meget der er lavet, er det også gået relativt hurtigt. Men der har også været mange frivillige og gode folk med.”

”Sådan et projekt kan kun lade sig gøre, hvis alle trækker på samme hammel, og det er det projekt i klubben, hvor der har været flest frivillige involveret,” tilføjer Peter Harder. ”Efter hver weekend har Søren været god til at tage billeder og lægge dem op i Messenger-gruppen, og det har trukket flere til.”

Ikke alt er dog nyt ved Hillerød RC Racings nye offroad-bane. Kører- og dommertårn stammer fra den gamle bane.

”Det var grønt, men vi besluttede os for, at det skulle være svenskrødt,” siger Peter Harder. ”Vi har lavet så mange ting i takt med, at der kom flere og flere til. Nogen, som ikke havde kørt længe eller havde valgt at gøre noget andet i fritiden. Der blev ved med at dukke nye op.”

”Vi regnede med, at der kunne komme 15 nye medlemmer til, men vi har rundet et sted mellem 40 og 50 medlemmer til. Og da anlægget var færdigt, kom der endnu flere til. Med medlemmerne, som bruger onroad-banen, har vi vel 70 medlemmer lige nu, men målet er, at vi når 100 næste år.”

Hillerød RC Racing ejer sine baner, men ikke arealet, hvorpå de ligger.

”Det er vigtigt for os, at det ser pænt ud, og at der er aktivitet,” siger Peter Harder. ”Kommer folk forbi, og der ikke er nogen og der står ukrudt, vender de ikke tilbage. Vi er en forening, og vi har ikke planer om at få en bugnende klubkasse, men at alt skal investeres i foreningens aktiviteter.”

Vil du også modtage Autosport? Du kan modtage det ved at blive medlem af en af klubberne i DASU. Find din klub her.