Denne artikel er bragt i Autosport #1 2021. Autosport er Danmarks eneste dedikerede bilsportsmagasin, og du kan modtage det ved at blive medlem af en af klubberne i DASU. Find din klub her.

Tekst af Emma Steensen. Fotos af Jonathan Dibba.

For kun ganske få år siden var digital motorsport en meget lille niche – en subkultur om man vil, i hvert fald set gennem traditionelle motorsportsfans briller. Siden den digitale motorsports spæde begyndelse er der kommet fart på, og efter corona-virussen har lagt sportens verden ned, har flere og flere fået øjnene op for, hvad denne gren af motorsport faktisk kan.

Fordelene ved digital motorsport er mange og stikker i forskellige retninger, men de fleste kritikere vender tilbage til længslen efter føling med tingene. For ikke at falde helt ned på bunden af kritikerhullet med det samme, vil jeg se på nogle af de åbenlyse fordele ved disciplinen.

Jeg er taget til Formula Automobile i Lyngby for at tale med Thor Alexander Qualmann, Managing Director for ESR, der har lejet sig ind i et lille hjørne af de flotte lokaler. I et rum skjult mellem læssevis af skinnende sportsvogne har han to simulatorer stående. Her er der ikke tale om et simpelt rat- og pedalsæt, som du kan spænde på sofabordet derhjemme. Dette her setup taler med store bogstaver. Efter en introduktion til maskineriet er Thors besked klar: “Du skal nok trykke rimelig hårdt på bremsen. Trykket er på 85 kg.” Jeg bliver sat bag rattet af en virtuel Mazda MX-5 og får lov til at give den gas på den lige så virtuelle udgave af Monza i Italien.

Tæt omsluttet af tre enorme, buede computerskærme bliver jeg suget ind i spillet iRacing, som er det spil, der benyttes til at køre de fleste turneringer i Danmark. Det er også det, som bruges, hvis man skulle få lyst til at teste evnerne af i et vaskeægte, virtuelt racerløb mod ligesindede i form af f.eks. ESR Intro Series, som arrangeres af Thor Qualmanns virksomhed ESR.

MEGET VANEDANNENDE

Efterhånden som jeg får føling med tingene i denne digitale verden, jeg er trådt ind i, bliver skålsædet, som jeg sidder i, rattet som jeg holder på, og skærmene, jeg kigger på, til min nye virkelighed, og den eneste forbindelse, jeg har til omverdenen, er Thors stemme, der momentvis minder mig om, at jeg skal huske at bremse hårdt nok. I løbet af den tid jeg sidder foran skærmene, får jeg lov at prøve kræfter med en Ferrari 488 GT3 og en Formel 3’er udover den lille begyndervenlige Mazda, jeg lagde fra land i. Da jeg efter min sidste tur vågner fra min computerinducerede trance, slipper rattet og kravler ud af sædet, er det eneste, jeg har lyst til, at rydde min lille etværelses lejlighed for møblering til fordel for en simulator af samme kaliber som den, jeg lige har siddet i. Med andre ord, er det her en meget vanedannende leg.

Der er bare et mindre problem med den plan. En simulator af den størrelse, som jeg lige nåede at forelske mig stormfuldt i, koster i omegnen af 100.000 kr., og det er altså mere end, hvad jeg kan byde SU-budgettet lige nu. Heldigvis findes der råd for det. Det er nemlig langtfra nødvendigt at investere den slags beløb for at komme i gang med digital motorsport. Alt du skal bruge er en computer af nyere dato og et sæt med rat og pedaler, som du kan spænde på dit skrivebord. Kontorstolen skal måske lige have låst hjulene, men ellers kan den også give sig ud for at være racersæde. Selvfølgelig skal du også ud og investere i et spil, og vælger du iRacing med muligheden for at køre med i forskellige løb og turneringer, kan du for 125 kr. melde dig til ESR Intro Series og få tre måneders medlemskab af iRacing.

TO FORSKELLIGE SPORTSGRENE

Jeg skal være ærlig og indrømme, at jeg selv har betragtet den digitale motorsports udvikling med et kritisk blik. Der manglede noget føling, noget konsekvens og noget rå spænding, men efter min snak med Thor Alexander Qualmann og min virtuelle Monza-oplevelse, begynder det at gå op for mig, at de to ting – ægte motorsport og digital motorsport – nok i virkeligheden slet ikke skal sammenlignes. Det er simpelthen to forskellige sportsgrene, som kræver forskellige ting af deltagerne. Selvfølgelig er der mange ligheder og paralleller, og du kan sagtens bruge simulatortræning som racerkører. Det er for mange en kæmpe fordel at have kørt banerne i en simulator, lært bremsepunkter og ideallinjer, før der fyldes benzin på den rigtige racerbil.

Det er en økonomisk og let måde at få nogle kilometer i kroppen, og når du sætter dig i bilen på løbsdagen, så sidder mange af de tekniske aspekter af racerløb allerede på rygraden.

Hvis du gerne bare vil have det rigtig sjovt derhjemme og få dulmet savnet efter race, så er digital motorsport også for dig. Hvis mit konservative motorsportshjerte kunne omvendes, så tror jeg også på, at mange andre i fremtiden vil kunne se de indlysende fordele ved at kaste sin kærlighed på digital motorsport. For det kan godt være, at bilerne er virtuelle, men det sjov, man har, når man kører, og spændingen ved racet er ægte nok.

Vil du også modtage Autosport? Du kan modtage det ved at blive medlem af en af klubberne i DASU. Find din klub her.

Forsiden til Autosport 1-2021 – få DK’s dedikerede bilsportsmagasin som medlem af DASU.https://www.dasu.dk/find-dasu-klub/