24 timers løbet på Le Mans, som vi har glædet os til meget længe, er nu lige om hjørnet og derfor er det på sin plads at få et kig på feltet, og jeg vil starte med at kigge på GTE am klassen.

GTE am klassen består i år af 14 deltagende biler, og i en af bilerne har vi Danske Kristian Poulsen. Teamet er Larbre Competition, som stiller til start med en Corvette C7.R, og det er ikke hvilken som helst Corvette. Det er bilen som Corvette team brugte sidste år på Le Mans, og det var søsterbilen til Jan Magnussen’s Corvette, så udgangspunktet for et godt resultat er bestemt til stede. Som Jan sagde på pressemødet, imens han smilede ”den bil er kørt af kællinger, så den er kun lige kørt til”, selvfølgeligt sagt i sjov, for Jan har stor respekt for han kollegaer på Corvette racing team.

På pressemødet i København og her sagde Kristian Poulsen at han tror på at de kan køre en rigtig go’ placering hjem ved årets Le Mans. Bilen køre helt fantastisk, og er faktisk lettere og køre end den Aston Martin som han kørte sidste år.

Hvis vi skulle kigge lidt på styrkeforholdet imellem de 14 deltagende biler, så ville jeg normalt tage udgangspunkt i testdagen, men den var desværre ret fugtig, og det betød bare ingen trykkede alvorligt til deres biler, Så hvor står vi nu?

GTE am klassen består i år af rigtig mange rookier, og en af de mest kendte er nok Mathias Lauda, som skal køre #98 Aston Martin Vantage GTE sammen med de to rutinerede kører Paul Dalla Lana og Pedro Lamy.

#50 Chevrolet Corvette C7.R, #83 Ferrari 458 Italia GT2 og #88 Porsche 911 RSR er de eneste i klassen som ikke har rookie kører ombord, men jeg tror ikke at hverken #83 eller #88 har vinderchancer.

Jeg tror på at #50 Chevrolet Corvette C7.R med Gianluca Roda, Paolo Ruberti og Kristian Poulsen har en chanche for at komme på podiet, og dermed også en chance for at vinde. For at trække en sejr hjem skal alt virke, og teamet skal ikke rammes af uheld.

Jeg mener fortsat på at #98 Aston Martin Vantage GTE er favorit til sejeren, og jeg tror også at de tager pole position i GTE am klassen, hårdt presset af #83 Ferrari 458 Italia GT2, kørt af François Perrodo, Emmanuel Collard som kommer til start for 21. gang på Le Mans og Rui Águas.

Man skal aldrig underkende Porsche og slet ikke #77 Porsche 911 RSR med Patrick Dempsey, Patrick Long og Le Mans rookie Marco Seefried.

Klassen bliver helt sikkert spændende, og hvis du tror at det er klassen for gamle slidte biler, så tager du 100% fejl. Christoffer Nygaard har fortalt at performance forskellen imellem GTE am og GTE pro ikke er voldsom stor, så måske kommer vi til at se rigtig mange gode dueller imellem GTE am og pro biler.

Den store forskel på de to klasser er jo chaufførerne, og her halter GTE am klassen fordi der overvejende skal være amatør kører ombord i bilerne, og det gør at der er forskel på de to klasser.

Genkendeligheden på GTE biler er at de alle sammen køre med gule forlygter, og GTE am klassen køre med startnumre på orange baggrund.

Jeg håber på at klassen får et fantastisk race, og at alle hepper på Larbre Compétition #50 Chevrolet Corvette C7.R med Kristian Poulsen.

Startlisten for GTE am

GTE-Am (14 deltagere)
50 – Larbre Competition – Corvette C7.R
53 – RILEY MOTORSPORTS-TI AUTO – SRT VIPER GTS-R
55 – AF Corse – Ferrari F458 Italia
61 – AF Corse – Ferrari F458 Italia
62 – Scuderia Corsa – Ferrari F458 Italia
66 – JMW Motorsports – Ferrari F458 Italia
67 – Team AAI – Porsche 911 GTE RSR (997)
68 – Team AAI – Porsche 911 GTE RSR (997)
72 – SMP Racing – Ferrari F458 Italia
77 – Dempsey Proton Racing – Porsche 911 RSR
83 – AF Corse – Ferrari F458 Italia
88 – Abu Dhabi Proton Racing – Porsche 911 RSR
96 – Aston Martin Racing – Aston Martin Vantage
98 – Aston Martin Racing – Aston Martin Vantage

Vil du diskutere Le Mans, så kig forbi den danske Facebook gruppe for Le mans fans