Ford og Ferrari rammes af ændringer i den såkaldte Balance of Performance forud for morgendagens Le Mans. Det sker efter to dage med kvalifikationer, hvor begge mærker har vist ufatteligt stor styrke over Corvette og Aston Martin, der ellers var i tæt kamp med dem.
Derfor har ACO nu valgt, at Ferrarierne i GTE Pro skal have 15 kilo ballast, mens Fords fire biler får 10 kilo og mindre turbotryk. Til gengæld får Porsche ingen ændringer. Hos Corvette og Aston Martin er der derimod mere power på vej, for med 0,2 mm større restrictors i indsugningen vil bilerne få cirka samme effekt, som de havde på testdagen. Her var Corvette hurtigst, men starter altså stadig Le Mans 2016 fra bagerste række i klassen.
Det er første gang i mange år, at arrangørerne vælger at tage så drastiske skridt i brug så tæt på løbets afvikling. Der resterer kun en warmup på 45 minutter i morgen lørdag, hvor holdene kan prøve ændringerne af.