Eugene Laverty vil næste år køre MotoGP for Aspar teamet sammen med Nicky Hayden. Han erstatter Hiroshi Aoyama, der i øjeblikket ligger 14’er i mesterskabet.

Den 28-årige Laverty har kørt både 250cc GP, World Supersport og World Superbike. Bedste resultater er 2. pladsen i Supersport mesterskabet ann0 2009 0g 2010 og toer i World Superbike mesterskabet i 2013 for Aprilia. I år kører han Superbike for Suzuki, og på trods af en efterhånden temmelig forældet GSX-R formår han at holde fast i 7. pladsen i mesterskabet og vandt åbningsløbet i Australien.

Aspar teamet vil næste år kører på Honda RC213V fabriksmaskineri med standard ECU i Open klassen.

“Laverty er en kører vi allerede var i kontakt med sidste år, vi prøvede at skrive kontrakt med ham og selv om det ikke lykkedes, har han været interessant i et stykke tid. Han er en kører med stort potentiale, han har kørt nogle utrolige løb i World Supersport og World Superbike, og han har en masse sejre med en masse forskellige producenter, hvilket siger meget om hans evne til at tilpasse sig” siger Jorge Martinez der ejer Aspar holdet.

Eugene Lavertys bror Michael har de sidste to sæsoner også kørt MotoGP for Paul Bird Motorsport. Da PBM dog skifter til British Superbike næste år, er det yderst tvivlsomt at Laverty brødrene begge vil være at finde på gridden.