SS10 i årets Dakar-rally vendte på sin vis op og ned på rallyet. Robby Gordon blev efter den tekniske kontrol dagen før udelukket af rallyet, efter man havde fundet ’uregelmæssigheder’ på amerikanerens Hummer.

Gordon appellerede dog udelukkelsen og kunne fortsætte sin duel med Stephane Peterhansel i front af rallyet og under det meste af etapen onsdag. Duellen blev dog annulleret, da Gordon beskadige venstre front på sin orange Hummer og måtte indkassere et større tidstab.

Gordon kan dog fortsætte i rallyet, indtil appellen er behandlet. I mellemtiden har Nani Roma udnyttet balladen til at snige sig inden om. Spanieren tog sin tredje etapesejr, foran Peterhansel, og smuttede forbi Gordon og Holowczyc i den samlede stilling og er nu sin teamkammerats nærmeste forfølger.

Blandt motorcyklerne var der også nyt i toppen af resultatet. Spanske Joan Barreda Bort, der deltager i sit andet Dakar, vandt foran Marc Coma og Cyril Despres. Det var Despres der åbnede ballet og vejene på SS10, og det kostede den franske KTM-kører. Coma kørte endda forkert under dagens specialprøve, men tilbage på det rette spor hentede han så meget på Despres, at der nu blot er 21 sekunder mellem de to i front.

Danske Jes Munk var blandt de kørere, der kørte forkert på prøven. KTM-køreren kørte ’i champignonerne’ på de 377 km specialprøve, men kom tilbage på rette spor og sluttede på en 57. plads.

– Det var et fantastisk landskab ! Jeg er sikker på, de sanddyner kun var blevet placeret dér for mig. Der var alt det jeg elsker og så tilmed med havet i baggrunden. Helt utroligt. Desværre blev jeg væk ved km 238. Da jeg stoppede – 10 km længere henne – kom der 20 andre kørere farende. De var alle fulgt efter mig og fortsatte ligeud. Jeg vente om. Det var godt nok lidt ærgerligt at miste tid, for jeg havde kørt resten af specialprøven rigtig godt. Det vigtigste, og det eneste der gælder for mig, er dog at jeg er ankommet til bivuakken i Arica, siger Jes Munk i en pressemeddelelse.

– Jeg var rigtig forsigtig i fesh-fesh’et (meget fint og glat sand), fordi det er en faldgrube. Men de kan sætte lige så mange fælder op, de vil, jeg skal nok komme igennem, jeg skal nok komme frem til Lima. Det eneste, der åbenbart stadig volder problemer er navigeringen, men det skal jeg nok få lært!

Se videoresume fra dagen her:

Toppen i Dakar efter SS10 blandt bilerne:

1 PETERHANSEL (FRA) / COTTRET (FRA)

MINI

04:41:12

2 ROMA (ESP) / PÉRIN (FRA)

MINI

05:00:17

00:19:05

3 GORDON (USA / CAMPBELL (USA)

HUMMER

05:01:03

00:19:51

4 DE VILLIERS (ZAF) / VON ZITZEWITZ (DEU)

TOYOTA

05:42:45

01:01:33

5 NOVITSKIY (RUS) / SCHULZ (DEU)

MINI

06:42:07

02:00:55

6 SOUSA (PRT) / GARCIN (FRA)

GREAT WALL

07:09:05

02:27:53

7 ALVAREZ (ARG) / GRAUE (ARG)

TOYOTA

08:06:10

03:24:58

8 TEN BRINKE (NLD) / BAUMEL (FRA)

MITSUBISHI

08:39:34

03:58:22

9 VAN LOON (NLD) / SCHOLTALBERS (NLD)

MITSUBISHI

08:40:43

03:59:31

10 VOS (ZAF) / HOWIE (ZAF)

TOYOTA

09:03:06

04:21:54

 

Toppen i Dakar efter SS10 blandt MC:

1 DESPRES (FRA)

KTM

09:07:39

2 COMA (ESP)

KTM

09:08:00

00:00:21

3 RODRIGUES (PRT)

YAMAHA

09:53:35

00:45:56

4 VILADOMS (ESP)

KTM

10:26:31

01:18:52

5 SVITKO (SVK)

KTM

10:32:17

01:24:38

6 FARRES GUELL (ESP)

KTM

10:43:00

01:35:21

7 ULLEVALSETER (NOR)

KTM

11:04:01

01:56:22

8 PAIN (FRA)

YAMAHA

11:16:01

02:08:22

9 BOTTURI (ITA)

KTM

11:23:30

02:15:51

10 FARIA (PRT)

KTM

11:48:06

02:40:27

59 MUNK (DNK)

KTM

21:14:43

12:07:04