Første etape i årets Dakar i Sydamerika blev en på alle måder overraskende affære. Både blandt bilerne og motorcyklerne var der overraskelser i toppen af tabellen efter den korte indledende specialprøve fra Mar del Plata til Santa Rosa de la Pampa.
Men hvor specialprøven var kort, men svær, så var transportetappen den længste i rallyet. I alt 820 km skulle deltagerne ud på.
Danske Jes Munk startede som nummer 86 og var i mål på en 52. plads, hvilket dermed også er placeringen i den samlede stilling.
– Jeg fik en lille forskrækkelse i starten af løbet, fortæller danskeren dog. Da jeg skulle af sted fra Mar del Plata virkede min ICO (digitale metertæller) ikke. Heldigvis er mit team godt organiseret, så Gilbert og Lolo ventede 50 km længere henne med lastbilen og reparerede det. Specialprøven var kort, men det var en god start. Dakar er virkelig noget specielt. Der gik stærke følelser igennem mig, da jeg satte mig op på motorcyklen ved start. KTM’en er smidig i denne slags terræn, så det var dejligt at køre, dog lidt besværligt i sanddynerne p.g.a. publikum, lyder det fra Jes Munk.
Samlet blandt MC var chilenske Francisco López, der er tilbage efter adskillige frakturer efter et styrt i Rally Tunisia i 2011. López sluttede foran Marc Coma og Javier Pizzolito. En anden favorit, Cyril Despres, satte tid til på etappen.
Blandt bilerne var der favoritkandidatur til X-Raid MINI-bilerne, der sidste år tog kampen op mod mægtige Volkswagen. I fraværet af Kris Nissens tropper var der derfor tre MINIer i front af rallyet efter dag 1. Navnet i front var dog nok en overraskelse.
Leonid Novitskiy var hurtigst foran teamkammeraterne Krzysztof Holowzyc og Stéphane Peterhansel. Selvom Novitskiy vandt VM i Rally Raid 2011, så er Dakar ikke lige hans territorie.
Bag MINIerne var Giniel de Villiers i Toyota Hi-Lux. Bag sydafrikaneren kæmpede endnu en tidligere Volkswagen-kører, den seneste vinder Nasser Al-Attiyah med materiellet fra amerikanske Hummer. To kilometer før mål røg olietrykket, og Qatar-prinsen måtte trækkes i mål af teamkammerat Robby Gordon.
Den svenske indsat fra Pewano-teamet blev en kort affære. Sydafrikanske Alfie Cox måtte løbe for livet, da den svenskbyggede ‘Volvo’ XC60 brød i brand og udbrændte.
Dødsfald på dag 1
Dag 1 i Dakar 2012 bød desværre også på et dødsfald, da 38-årige Jorge Boero fra Argentina styrtede på specialprøven. Boero, der deltog i sit andet Dakar, blev erklæret død efter utallige genoplivningsforsøg. Dødsårsagen var hjertestop efter styrtet.
Videoresume fra dag 1 i Dakar 2012:
Toppen blandt bilerne efter SS1:
1. L. Novitskiy (RUS) / A. Schulz (GER) MINI All4 Racing – 32m 12s
2. K. Holowczyc (POL) / J.-M. Fortin (BEL) MINI All4 Racing – 32m 17s
3. S. Peterhansel (FRA) / J.-P. Cottret (FRA) MINI All4 Racing – 32m 21s
Toppen blandt MC efter SS1:
1. Chaleco Lopez (Aprilia) in 32’37
2. Marc Coma (KTM) 0.14
3. Javier Pizzolito (Honda) 0.27
4. Cody Quinn (KTM) 0.30
5. Jakub Przygonski 0.49
55. Jes Munk (KTM) 7’41