Bilen, som Audi agter at vinde WEC og ikke mindst Le Mans med i år, er et stort og meget omfattende redesign af forgængeren.
Det står klart efter dagens lancering, hvor Audi har løftet lidt af sløret for de ændringer, der skal sikre at Audi vinder titlerne tilbage fra Porsche.
Den nye R18 er blevet designet helt fra bunden, og deler stort set ingenting med sidste års racer. Det betyder, at aerodynamikken på R18 anno 2016 er et helt nyt koncept, ligesom bilen også har fået en ny sikkerhedscelle. På motorfronten er det fortsat en fireliters V6 TDI, som får hjælp af Audis hybridsystem. For første gang er hybridsystemet drevet af batterier – det hele skal ifølge tyskerne give en effekt på over 1000 hestekræfter.
Samtidigt drives alle fabrikanter i retning af maksimal energieffektivitet, for i år vil grænsen for brændstofforbruget falde med 10 megajoule over en omgang på Le Mans.
Dieselmotoren er fortsat en videreudvikling af den V6 TDI, som Audi introducerede i 2011 – dengang var den på 3.7 liter, men i 2014 gik Audi op til 4.0 liter.
– Vi bruger nu det samme motorkoncept på sjette år i træk. Det viser, hvor solid ideen fortsat er, siger Ulrich Baretzky, direktør for motorudvikling.
Audis nye R18 er efter skiftet til 6MJ-klassen tvunget til at opsamle 50% mere energi end før – og det er grundlæggende årsagen til, at Audi er gået så hårdt til værks med redesignet af R18.
For tekniknørderne har Audi Sport sendt os en fin liste af specifikationer på engelsk – den kan fanges herunder:
Engine Audi TDI, V6 engine with turbocharger, 120-degree cylinder angle,
4 valves per cylinder, 1 Garrett VTG turbocharger, TDI diesel direct
injection, aluminum cylinder crankcase, fully stressed
Cubic capacity 4,000 cc
Power output Over 378 kW (514 hp)
Torque Over 850 Nm
Hybrid system
Type of storage system Electrochemical due to lithium-ion battery,
over 2 MJ of usable storage capacity
Motor Generator Unit (MGU) One MGU at the front axle, integrated limited slip differential. Lowtemperature
cooling circuit for MGU, integrated power electronics and
energy storage. MGU output: over 350 kW for recuperation/boost
(300 kW for boost at Le Mans)
Output class ERS 6 MJ (valid for Le Mans race track)
Drivetrain/transmission
Type of drive Rear-wheel drive, traction control (ASR),
e-tron quattro four-wheel drive in hybrid mode
Clutch CFRP clutch
Transmission Sequential 6-speed racing transmission
Differential Limited slip differential rear
Transmission housing CFRP with titanium inserts
Drive shafts Constant-velocity tripod-type plunge joints
Suspension/steering/brakes
Steering Servo-assisted rack and pinion steering
Suspension Front and rear independent suspension on upper and lower wishbones,
pushrod system at the front axle and pullrod system at the rear axle
with adjustable dampers, two wheel tethers per wheel
Brakes Hydraulic dual-circuit braking system, monoblock light-alloy brake
calipers, ventilated carbon fiber brake discs front and rear
Wheels OZ magnesium forged wheels
Tires Michelin Radial,
Front: 31/71-18, rear: 31/71-18
Weight/dimensions
Length 4,650 mm
Width 1,900 mm
Height 1,050 mm
Minimum weight 875 kg
Fuel cell capacity 49.9 liters

