Gårsdagens helt store overraskelse i kvalifikationen var, at Ford lige pludselig fandt al den fart, de manglede på testdagen. Her var Corvette hurtigst af alle, men i aftes var de gule amerikanere pludselig sidst og næstsidst. Delvist som følge af en justering af Balance of Performance, den såkaldte BoP, fra arrangørerne.

Det betød, at Corvette Racing kører med en mindre restrictor i denne weekend, hvilket koster dem effekt og dermed fart.
Derfor ser ACO, arrangørerne af Le Mans, igen på BoP i GTE Pro-klassen, og noget kunne tyde på, at vi vil se ændringer ske inden løbet flages i gang fredag klokken 15.00. ACO’s sportsdirektør Vincent Beaumesnil siger i hvert fald til Sportscar365, at de overvejer situationen til trods for tidspunktet:
– Folk ser på data og alt, der er samlet ind. Vi kan ændre BoP’en på fredag, hvis vi vil. Vi vil gøre det, hvis vi finder det nødvendigt. Om vi gør det, kan jeg ikke sige, det ved de tekniske folk. Men jeg kan sige, at vi gik til ro meget sent i aftes, for vores folk måtte holde flere møder og studere data, hvilket de også gør i dag.

Forskellene for Ford er særdeles store. Dels fik Corvette, som vi tidligere har beskrevet, en mindre restrictor, og derudover har Ford fået lettet bilen med hele 25 kilo.

Hos Corvette Racing må man blot konstatere, at man som team ikke kan gøre meget ved udviklingen. Doug Fehan, der er chef for Corvette Racing, sagde følgende efter gårsdagens kvalifikation:
– Vi vil fortsætte med at køre med ære og respekt for sporten, og sådan har vi altid gjort. I forhold til BoP’en synes jeg tiderne forklarer det hele meget godt, når du sammenligner testdagen og de her tider, siger han til Sportscar365.