Nu kender vi alle de tre fabriksindsatte LMP1-biler, der skal konkurrere i FIA WEC i år. Toyotas LMP1-racer er netop blevet præsenteret.
Toyota GAZOO Racing blev dermed de sidste til at lancere årets bil, der rummer en del nyheder i forhold til TS040. Den største nyhed er, at Toyota desværre har måttet vinke farvel til den 3.7 liters V8 sugemotor, der har været rammen om mærkets prototype i de seneste år.
I stedet er en ny, lettere og ikke mindst mere økonomisk 2.4 liters V6 med twinturbo på plads. Den kombineres med Toyotas eget 8MJ hybridsystem fra japanernes egen Motor Sport Unit Development Division.
Samlet set skal det give TS050 et mere konkurrencedygtigt brændstofforbrug, men også chassiset på TS050 er mere end blot et facelift, forsikrer de.
TS050 er et nyt aerodynamisk koncept, og den deler stort set intet med forgængeren TS040. Elementer af drivlinjen er blandt andet blevet flyttet for at få en bedre aerodynamik og et bedre airflow under bilen. TS050 er allerede blevet testet intensivt – således har den nye bil allerede kørt over 22.000 kilometers test.
[WEC]新型車両TS050 HYBRID発表!タイトル奪還とル・マン24時間レース制覇に挑みます。詳細はプレスリリース、TS050 HYBRIDの2本のコンセプトムービーをご覧ください!■プレスリリース…
Opslået af TOYOTA GAZOO Racing på 24. marts 2016
Toshio Sato, Team President, siger om Toyotas LPM1-racer:
– Dette er en meget spændende sæson for Toyota GAZOO Racing, fordi vi har en helt ny bil – med et lige så nyt koncept på drivlinjen. Dette reflekterer den nuværende tendens i gadebiler, og giver os endnu bedre muligheder for at overføre know-how og teknologi ind i gadebilernes udvikling. Vores aktiviteter i WEC motiveres af den udvikling – vi ser allerede resultaterne i gadebilerne, men vi vil også gerne vinde. Det klare mål for os i år, er at kunne være med helt fremme efter et skuffende 2015. I Higashi-Fuji og Köln er der blevet arbejdet enormt hårdt for at forberede os til dette – alle er yderst motiverede og kæmper sammen for at få os tilbage på midten af podiet.