Toyota Racing har i dag løftet sløret for 2013-udgaven af TS030-raceren – benzinhybriden, som japanerne overraskede med i 2012-udgaven af Le Mans.

Med tre sejre i seks løb i 2012 gjorde Toyota-teamet indtryk i deres comeback i sportsvognsracing. Og nu står TS030 opdateret og klar til den kommende sæson.

Som bekendt vil teamet køre med to biler i hele WEC-sæsonen, #7 og #8. TS030 Hybrid er opdateret til sæsonen med, ifølge Toyota, fintuning af både aerodynamik, motor og hybridsystem.

Bilen bliver de næste dage testet på Paul Ricard i Frankrig, hvor teamet også har løftet sløret for 2013-udgaven.

Toyota TS030 Hybrid under rollout på Paul Ricard 2013
Toyota TS030 Hybrid under rollout på Paul Ricard 2013

– Der kommer en større ændring i reglementet i 2014, så dette års bil er en viderudvikling af det oprindelige koncept. Det åbenlyse mål er at ordne de små problemer, vi fandt i løbet af sidste sæson. Det første var, at 2012-bilen var en forsøgsbil, som kunne køre med hybridsystemer både for og bag, så vi har redesignet monocoquen, så den er optimeret til at køre uden frontmotor. Performance sidste år var meget tilfredsstillende, og vi følte, at vi kunne krydse det meste af, så der er ikke ændret på konceptet, blot forfinet og optimeret på 2012-bilen, siger Pascal Vassilon, teknisk chef hos Toyota Racing.

Alex Wurz, Nicolas Lapierre og Kazuki Nakajima kører #7 TS030 HYBRID. #8 bliver kørt også uden for Le Mans for første gang, igen med Anthony Davidson, Stéphane Sarrazin, and Sébastien Buemi driving.