Så kom vi så lang: Søndag eftermiddag mødtes jeg med mine teamkolleger Dindo og Allan i Paris, hvorfra vi kører videre mod Le Mans sammen. Vi vil hele ugen igennem køre til og fra banen sammen. Det forstærker teamånden, og uden os ville Dindo nok ikke kunne finde banen…

Spøg til side: Klumme nummer 14 er også ’The Final Countdown’. Tallet 14 passer også meget godt, for jeg kører i år for 14. gang de 24 timer på Le Mans. 14 deler sig med mit yndlingstal 7. Og Allan, Dindo og jeg har også tallet 7 på vores Audi R15 TDI. Hvis det ikke er et godt tegn…

Folk, der aldrig har været på Le Mans, spørger hvad vi får hele ugen til at gå med. Løbet begynder jo først lørdag. Kedeligt bliver det i hvert fald aldrig i Le Mans. Vi har et fuldt program hver dag. Og med hver dag bygges der mere spænding op indtil starten på løbet lørdag klokken 15.00.

Når jeg ankommer til Le Mans, så mærker jeg med det samme den specielle atmosfære og det mytiske om denne franske by. Vi Audi-kører bor traditionelt på Hotel Concordia i den indre by.

Det første vigtige programpunkt er den tekniske kontrol mandag. Men ’teknisk kontrol’ beskriver kun en del af det, der sker. Også vores personlige udrustning bliver kontrolleret, som hjelm, handsker overalls. Og naturligvis skal vi også vise vores licens. Og det handler også om en teampræsentation. Der er altid utroligt mange fans, journalister og fotografer. Det betyder mange autografer, fotos, interviews og præsentation af alle teams på scenen.

Vores ’venner’ fra Peugeot var til kontrol allerede søndag. Da en del af vores mandskab kommer direkte fra DTM på Eurospeedway Lausitz, har Audi fået en af de sidste slots mandag.

Før aftensmaden kører jeg gerne en tur på banen på mountainbike – gerne i selskab med nogle teamkammerater og teknikere.

Tirsdagen bruger vi på at gøre vores sovetrailer i paddock klar, indrette og forberede vores udstyr, frem for alt hjelmen. Klokken 11 er der det officielle førermøde, klokken 17 en autografsession i pitten. Derefter går det for anden gang ud på den 13,629 kilometer lange bane på mountainbike  – som mandag.

Gennem Le Mans-ugen er der for fansene masser af muligheder for at komme helt tæt på os kørere. Det gælder også journalisterne. Audi arrangerer i Team & Media-hospitality i paddock – i øvrigt Red Bull Energy Station fra Formel 1 – fra tirsdag til torsdag hver dag en ’meet the team’ hvor vi møder medierne. Og derudover er der også en mængde interviews.

Onsdag begynder for os kørere med en sen morgenmad i teamhospitality, der følges af det første tekniske møde. Det er her vi finder ud af, hvad der er blevet planlagt til øvelses-sessionerne med hensyn til dæk, aerodynamik og støddæmpere, for eksempel. Vejrudsigten for de næste dage er et andet emne på disse møder.

Hos Audi er det normalt at dele arbejdet mellem de tre biler for at samle så meget data og know-how til løbet som muligt. Positionerne på gridden er af mindre betydning for os. Og hver af de tre kører skal gennemføre tre omgange om natten for at kvalificere sig til løbet.

Om onsdagen har vi i alt seks timer på banen, og om torsdagen har vi fire. Det er i alt ti timer, hvilket lyder af meget, men i virkeligheden ikke er det, fordi det ikke er muligt at teste på Le Mans i løbet af året. Pauserne mellem øvelses-sessionerne er fyldt med andre team-interne tekniske møder. Ind imellem kan man være heldig, at der er tid til en tallerken med pasta eller en bananyoghurt.

Onsdag aften og torsdag aften øver vi indtil midnat. Selv efter disse sessioner vil der være nogle tekniske møder, så vi kommer aldrig i seng før 01.30 – med adrenalin i blodet, hvilket ikke er optimalt … Det er derfor, at vi torsdag og fredag ankommer lidt senere til banen.

Fredag morgen diskuterer vi Audis strategi til løbet inde i bussen. Omkring middag plejer jeg at lave et hurtigt stop i den danske lejr, hvor halvdelen af Danmark mødes. Ved 14-tiden begynder den officielle Audi-pressekonference i Audi Racing Arena, hvor der typisk dukker omkring 300 journalister op. Derfra går turen med en shuttle-bus direkte til kørerparaden midt i Le Mans. Vi bliver kørt rundt i historiske biler og paraden minder om en festival foran tusinder af entusiastiske tilskuere. Her kan man virkelig mærke fansenes store passion for dette legendariske løb. Fredag ender med en samlet middag for alle kørerne. Bagefter går vi i seng så tidligt som muligt, fordi warm-up om lørdagen allerede begynder klokken 9.00.

Herfra tager det ene event det andet før klokken bliver 15.00 og løbet endelig begynder foran mere end 200.000 tilskuere, som er at finde rundt om banen. 24 timer senere ved vi, hvem der har vundet den 78. udgave af 24-timers-løbet på Le Mans, og om vi har en grund til at holde en stor fest om aftenen i Audi Racing Arena – som vi gjorde i 2008, hvor vi festede til de tidlige morgentimer. Og hvem vi skal se på forsiden af alle de store aviser i verden.

Jeg håber jeg har været med til at give Jer noget interessant information om Le Mans gennem de seneste uger og jeg vil være glad for mange af Jeres krydsede fingre. I øvrigt, hvis du har en iPhone, en iPad eller en iPod Touch, kan du modtage alt den nyeste information gennem hele Le Mans-ugen via Audi Sport-applikationen, der tilmed er gratis.

Med venlig hilsen

Tom Kristensen

Foto: Audi Motorsport