Hej motorsportfans,

Jeg er meget glad for, at jeg nu kan fortælle hver uge om årets løb. Le Mans er min passion og en af de største udfordringer, der eksisterer i motorsport. Frem for alt er det et race, der passer perfekt ind i vores nutid og til Audi. Det kommer i Le Mans meget an på effektivitet og pålidelighed, ikke bare hurtigheden. Og de færreste kan forestille sig, hvor meget arbejde og ekspertise der ligger i en Le Mans-sejr. Ikke desto mere bemærkelsesværdigt er det, at hvad Audi har gjort i de seneste år på Le Mans – først med TFSI-motoren, og siden 2006, med TDI.

Min personlige forberedelse til Le Mans fik desværre en dæmper i januar. Jeg på en sportsferie i Spanien revet min akillessene over ved at spille badminton med min søn Oliver. Siden da har jeg måttet være tålmodig, for helingen varer normalt 14 uger eller mere, før man kan belaste foden fuldt igen. Jeg har stadig brug for en støttesko, men den kommer forhåbentligt snart af med.

Jeg forsøger naturligvis at holde mig i så god form som mulig, til trods. Jeg er på en diæt og havde tilsyneladende efterladt et godt indtryk på vinterlejr ved Sonnenalp i Allgäu-regionen i sidste uge – det har Doc John, vores teamlæge, der ledsager mig gennem min rehabilitering fra første gerning, i det mindste bekræftet.

Tom Kristensen imponerede på Audi Motorsports træningslejr
Tom Kristensen imponerede på Audi Motorsports træningslejr

Det var også rart at se Dr. Ullrich, Ralf Jüttner og de andre kørere igen efter vinterpausen. I begyndelsen af januar havde jeg en sædeprøve i Ingolstadt, men de fleste så jeg sidste gang til julefest i Ingolstadt i december. Vi havde en masse at snakke om…

Allan, Dindo, Marcel og “Rocky” har fortalt mig om tests i Sebring, som de har afsluttet i januar. Der var også de nye kørere i R15 TDI for første gang. De fandt sig åbenbart godt til rette fra starten, hvilket betyder, at vi vil være et meget stærkt team på Le Mans i juni. Det er vigtigt, når vi vil slå Peugeot, Aston Martin og de andre stærke modstandere – og det er nu helt klart vores mål.

Jeg har også lavet en kort afstikker til Kempten for at tage afsked med Abt-drengene efter seks store år i DTM. Det var en stor aften med nogle overraskelser. Min tidligere mekaniker havde fx bygget et tog, hvor der stod “Tom K Express”. Cool idé, tak for det!

DTM-kapitlet er nu endeligt lukket for mig, selv om jeg vil fortsætte med at følge løbene med stor interesse og krydse fingrene for Eki, Timo & Co. For mig hedder det nu fuld koncentration om Le Mans og andre løb med Audi R15 TDI.

Fra i dag har vi endnu 99 dage før starten på løbet på Le Mans – og hver eneste dag i Le Mans-forberedelse er planlagt. For os kørere er det også spændende, fordi testarbejdet med dette års Le Mans-bil begynder.

I Sebring i januar tog vi en interimbil i brug. Den nye forbedrede “R15 plus”, som det kaldes internt hos Audi Sport, havde i onsdags i Neustadt sin roll-out. Ved rattet var “Rocky”, vores yngste, der i januar vandt 24-timersløbet på Daytona. Bortset fra det faktum, at det havde frosset om natten, så vi ikke kunne køre på ovalen på testbanen, gik alt efter planen.

I mellemtiden er “R15 plus” allerede på vej til USA, hvor de første tests i forhåbentligt godt vejr står på programmet. I dag vil jeg ikke afsløre meget om vores nye baby. Kun én ting i forvejen: Gutterne hos Audi Sport i Ingolstadt og Neckarsulm og Joest har gjort deres i de sidste par måneder, så vi kan genvinde Le Mans-trofæet til Ingolstadt. Også selv om denne opgave som sædvanlig er alt andet end let…

Nu skal vi kørere sammen med Ralf Jüttner, Jo Hausner og de andre smarte ingeniører forsøge finpudse mest muligt ud af bilen. Vi har indtil den 12. juni klokken 15.00. Så alt skal passe perfekt.

Jeg fortæller jer næste uge, hvordan det går med at udvikle og teste. Måske kan jeg endda vise jer første billede af vores nye Le Mans-racer.

Venlig hilsen

Tom Kristensen

Foto: Audi Motorsport