Det blev en perfekt afsked med Audi R18 TDI og en optimal optakt i WEC, World Endurance Championship. Tom Kristensen vandt sammen med Dindo Capello og Allan McNish efter 10 timers intensiv kamp mod især Audi #3.
McNish startede i bilen og satte den i front, og der blev den sådan set hele løbet, kun afbrudt af pitstops.
Kort før slutningen mistede #3 med Bernhard/Dumas/Duval flere omgange efter kontakt med en LMP2, og de sluttede fire omgange bagud.
Det var Audis 10. triumf i 12-timersklassikeren og Tom Kristensens sjette. Den tredje Audi, sidste års Le Mans-vindere, mistede tidligt i løbet adskillige omgange med elektriske problemer.
I LMP2 kunne Potolicchio/Dalziel/Sarrazin i HPD-raceren #44 trække længste strå og sluttede også som nærmeste udfordrer til de to Audier i front, efter de øvrige LMP1 løb ind i problemer undervejs. Dog havde især Simon Pagenaud i Muscle Milk HPD’en holdt sig tæt på de to Audi i front, men problemer med at fylde brændstof på bilen kostede en tur bag muren for reparationer.
GT-klassen blev som vanligt en tæt affære, og nærmest traditionen tro var intet afgjort før målflaget faldt. Jan Magnussen og Jordan Taylor havde begge været i front af GT-klassen i sine stints, men den hårde kamp i klassen betød, at resultatet flød frem og tilbage.
På sidste omgang ligger Joey Hand i BMW #56 i spidsen med Oiivier Beretta i Ferrari #71 i spidsen med Magnussen på tredjepladsen, men Beretta rammer BMW’en på sidste omgang efter en hård dyst, hvilket Hand vinder på, mens Magnussen kan gå forbi sin tidligere teamkammerat fra Monaco og sikre en andenplads.
David Heinemeier Hansson sluttede sammen med Martin Plowman og Jan Heylen på en niendeplads i LMP2 efter et problemfyldt løb (se tidligere historie). Teamet var dog optimistiske, især i forhold til farten, da de havde være med fremme i den tidlige del af løbet.
Nicki Thiim kørte størstedelen af de 12 timer i NGT Motorsports Porsche #31 og lå længe i top seks, en omgang efter den førende. Den omgang blev dog indhentet efter en af de 11 gulflagsperioder. Søsterbilen med Momo-bemalingen lå i føring, men Henrique Cisneros satte bilen i dækvæggen, hvorved #23 kunne overtage føringen i GTC-klassen. Efter en heldig gulflagsperiode er teamet med den danske kører tæt på den førende, men et uheld mellem en LMP1, Dion von Moltke i #23 og Nicki Thiim koster skader på bilen og en tur i pit. Thiim slutter 8. i klassen efter et ellers godt løb.
Toppen i Mobil 1 Twelve Hours of Sebring:
# |
Kl. |
Kørere |
Bil |
Omgange |
1 |
P1 |
Capello/Kristensen/McNish | Audi R18 |
325 |
2 |
P1 |
Bernhard/Dumas/Duval | Audi R18 |
321 |
3 |
P2 |
Potolicchio/Dalziel/Sarrazin | HPD ARX 03b |
319 |
4 |
P2 |
Tucker/C.Bouchut/Barbosa | HPD ARX-03b |
319 |
5 |
P2 |
Nicolet/Lahaye/Pla | Morgan |
318 |
6 |
P1 |
Collard/Boullion/Jousse | Pescarolo |
318 |
7 |
P2 |
Companc/Kaffer/Ayari | Oreca 03 |
317 |
8 |
P1 |
Dyson/Smith/Kane | Lola B12/60 |
317 |
9 |
P2 |
Zugel/Gonzalez/Julian | Zytek Z11SN |
316 |
10 |
P1 |
Leventis/Watts/Kane | HPD ARX 03a |
316 |
11 |
P2 |
Graves/Kerr/Martin | Oreca 03 |
315 |
12 |
PC |
Popow/Viso/Friselle | Oreca FLM09 |
312 |
13 |
PC |
Leitzinger/Dobson/Junco | Oreca FLM09 |
311 |
14 |
P2 |
Holzer/Shultis/Moro | Lola B12/80 Coupé |
310 |
15 |
PC |
Bennett/Braun/Lux | Oreca FLM09 |
310 |
16 |
P1 |
Fassler/Lotterer/Treluyer | Audi R18 |
310 |
17 |
P1 |
Brabham/Chandhok/Dumbreck | HPD ARX 03a |
309 |
18 |
GT |
Hand/Summerton/Mueller | BMW E92 M3 |
307 |
19 |
GT |
Magnussen/Garcia/Taylor | Chevrolet Corvette C6 ZR1 |
307 |
20 |
GT |
Bertolini/Cioci/Beretta | Ferrari F458 Italia |
307 |