Her følger anden del af Tom Kristensens klummeserie frem mod årets Le Mans. Testkørslerne med Audi R15+ nærmer sig – læs mere i Le Mans-vinderens klumme her på Racemag.
Nu bliver det virkelig spændende: I næste uge er de første tests med vores nye baby på programmet, R15 plus. Det er i denne bil, vi vil hente dette års Le Mans-trofæ tilbage Audi – også selv om vores venner fra Peugeot vil have noget imod det…
Hos Audi er der kun ét mål: sejr. Derfor var tredjepladsen i juni er ikke det resultat, vores chefer havde ønsket sig. Men det var naturligvis heller ikke kørernes ønskeresultat. Allan, Dindo og jeg ved udmærket, at det øverste trin på podiet på Le Mans bare er det bedste.
At nå det er lettere sagt end gjort. For det første er Le Mans et udmarvende race, hvor der kan ske meget uventet, såsom 2007, hvor vi måtte udgå fra klar føring. For det andet er Peugeot sidste års vinder. Vi har denne gang rollen som udfordrer.
Umiddelbart efter Le Mans 2009 blev et omfattende specifikationshæfte udarbejdet, som i de seneste måneder er blevet udført punkt for punkt – i konstruktionen, på test-rigge og ved tests af dele på banen. Alt dette blev sat sammen, resultatet er R15 plus, der i næste uge skal testes for første gang.
Bilen er blevet fragtet fra Frankfurt med Lufthansa Cargo til USA. Der har gutterne fra Audi Sport Team Joest modtaget den og forbereder sig til testen. Jeg selv fløj til USA mandag – og jeg er allerede meget spændt.
R15 plus er ikke en komplet ny bil, men en videreudvikling. En masse små detaljer er blevet optimeret, hvilket samlet bør betyde et stort skridt fremad. I fokus er aerodynamik, udvikling af motor og transmission, effektiviteten af kølesystemet og optimal udnyttelse af dækkene.
Nu handler det om at gennemgå resultaterne af simulationerne, tests og vindtunneltests på banen og indsamle mange data, som efterfølgende vil blive brugt til at optimere bilen yderligere.
I de kommende uger vil vi altså lægge mere til ’plus’. Målet er at nå det hele frem til løbet på Spa i maj, som i år er vores Le Mans-generalprøve.
I tests forinden vil det så være vigtigt, at alle i teamet – fra mekanikerne til kørerne – arbejder ligesom i et løb. Kun sådan kan holdet arbejde mere sammen, og kun sådan kan vi opdage og eliminere mulige svagheder rettidigt inden Le Mans.
Og til sidst en glædelig opdatering om min skadede venstre fod: Siden i mandags har jeg været fri for den irriterende støttesko!
Jeres
Tom Kristensen
Fotos: Audi Motorsport