1000-kilometersløbet på Spa-Francorchamps sidste weekend har givet os en forsmag på Le Mans. Jeg er temmelig sikker på, at bilerne fra Audi og Peugeot i juni vil være på lige fod, og at publikum kan se frem til en ekstremt spændende duel.

Selvfølgelig var vi lidt skuffede over ikke at have vundet løbet i Spa. Vi satte lige før løbets slutning intermediates på. Desværre stoppede regnen for tidligt, så da har vi på den hurtigt optørrende bane endda mistet andenpladsen med to omgange igen. Men hvo intet vover, intet vinder – og vi er nu ægte, aggressive racere.

Testen under raceforhold på Spa har som ønsket givet os en masse erkendelser op til Le Mans. Vores R15 TDI var i Le Mans-trim, altså med relativt lav downforce. Derfor mistede vi i kurverne, særligt i anden sektor, en masse tid, især i regnvejr. Under acceleration og på langsiderne var vi dog hurtige – og det er det, der tæller i Le Mans.

De vejrmæssige saltomortaler, vi oplevede i Spa, kan der også være i Le Mans. Man skal til dette løb være forberedt på det hele: silende regn, som i vores første sejr med TFSI-motor i 2001-sæsonen, ekstrem varme som i 2002 eller omskifteligt vejr som i vores indtil videre sidste Le Mans-sejr i 2008, hvor vi på præcis det rigtige tidspunkt tog de rigtige beslutninger omkring dækvalg og strategi og kunne slå de hurtigere Peugeoter.

Men selv med stabilt vejr i Le Mans du nødt til at tilpasse dig forskellige forhold. Banen ændrer sig konstant i løbet. Ikke kun på grund af temperaturerne, men også fordi der for hver omgang kommer mere gummi i asfalten, så gripforholdene derved ændrer sig. Det må man – med feedback fra de tre kørere – tage hensyn til i setuppet på bilen. Da man ikke kan foretage sig større ændringer på bilen, skal du finde det bedste kompromis for de 24 timer. Derfor må man gøre køb med, at man i den indledende fase taber tid – for eksempel ved at have en let understyrende bil, som under løbet bliver stadigt bedre. Eller ved at køre på bløde dæk og en anden balance om natten. Det er en af grundene til, at Le Mans er så spændende: Selv om en bil dominerer i begyndelsen, betyder det ikke, at dette forbliver sådan i 24 timer.

Som kører på Le Mans må man også tilpasse sig forskellige lysforhold: sol, skumring, mørke om natten og den klare, opgående sol søndag formiddag, som delvist tager dit udsyn. Med forskellige visirer på hjelmen og tearoffs forsøger vi altid at have det optimale syn.

Særligt fascinerende er det på Le Mans naturligvis om natten. Følelsen af hastigheden er ganske anderledes i mørke. Alt er hurtigere. Det giver mere adrenalin og øget hjertefrekvens – især i de blinde Porsche-kurver med godt over 240 km/t.

LED-lygterne skal vise Tom K og resten af Audi-holdet vejen i Le Mans 2010
LED-lygterne skal vise Tom K og resten af Audi-holdet vejen i Le Mans 2010

Meget vigtigt for os er gode forlygter. Sidste år var vi kørere ikke helt tilfredse med forlygterne på vores R15 TDI. Audi Sports teknikere har lyttet til vores behov, og har sat ekstra spots på hver side af R15 plus – og de nye full-LED-forlygter, der allerede sidder på Audi R8 og fremover i flere og flere gadebiler fra Audi.

Dette er et skønt eksempel på, hvordan Le Mans og forbindelsen mellem motorsport og gadebiler fungerer. For LED-forlygterne er løbet på Le Mans en speciel test under ekstreme forhold. Teknikerne fra gadebilsudviklingen hos Audi ser frem til vores feedback, som også var meget positivt fra vores 30-timers-test på Le Castellet: Belysningen er fantastisk, og peger på skæringspunktet i kurverne, og LED-kørelys ser også spektakulært ud udefra.

Derfor er det besluttet for at bruge denne nye teknologi i løbet på Le Mans – vi vil alle udnytte enhver lille fordel, som vi har over Peugeot og de andre teams.

Jeres
Tom Kristensen

Foto: Audi Motorsport