Scandinavian Touring Car Championship – STCC – som DTC og STCC hedder fra og med den kommende sæson, er nu tæt på at bekræfte NGTC-reglement fra engelske BTCC.
Det skriver blandt andre Touring Car Times i dag, der refererer det svenske blad Bilsport.
– Efter at have studeret de eksisterende regler og klasser, er vi kommet frem til konklusionen, at det britiske reglement passer os bedst. De nye regler i BTCC er det bedste kompromis, siger teknisk chef i STCC, Johnny Haraldsson til Bilsport.
Dermed peger alt på, at der bliver tale om baghjulstrukne biler med op mod 380 hk – en smule anderledes end BTCC’s kommende reglement, men med fokus på, at det skal være hurtigere og mere spektakulært.
Som i BTCC vil underleverandører skulle levere motorer og gearkasser, hvilket skal holde priserne for bilerne nede. En bil efter NGTC-reglementet vil efter beregningerne blive 25 % billigere i indkøb end de nuværende S2000-biler. Også service og reservedele skulle efter sigende blive billigere.
Reglementet skulle have været præsenteret for offentligheden ved Scandinavian Touring Car Cup-løbet på Ring Knutstorp – i stedet valgte man at præsentere det for et fåtal svenske medier.
James Thompson skal efter planen vise en Toyota Avensis (grafik) bygget efter NGTC-reglementet ved BTCC-finalen denne weekend.
Grafik: BTCC