STCC AB afbryder nu forhandlingerne med udbrydergruppen kaldet TTA, Touringcar Teams Association. Dermed bliver der tilsyneladende to ‘kongeklasser’ i Skandinavien næste år.
STCC fortsætter med deres planer om en gradvis overgang til NGTC-reglementet fra de nuværende S2000-biler, som kan køre også i 2012 og 2013.
– Der findes kun et STCC, og nu vil vi fortsætte med at satse stenhårdt på fremtiden – med eller uden TTA-teamene. Jeg garanterer finansielt en fortsættelse af STCC mindst fem år frem, siger Rickard Pålsson, der ejer STCC AB.
Pålsson, STCC og TTA, der består af Flash Engineering, Volvo Polestar Racing, WestCoast Racing og Brovallen Design, har nu afbrudt forhandlingerne – uden at det er kommet frem, hvad der nøjagtigt har været årsagen. Et salg af STCC til TTA har været på tale.
– Til slut følte jeg jeg at det bedste for STCC’s fremtid var at blive som ejer og fortsætte den satsning, som indledtes, da jeg tog over for fem år siden. Vi har taget mesterskabet til publikum med STCC City Race i Gøteborg, næste år kører vi på Solvalla, vi har en god tv-aftale, et stærkere startfelt end nogensinde, og STCC vokser i medierne, så fremtiden for STCC er lys, og jeg vil arbejde videre på at virkeliggøre den vision med STCC, jeg havde da jeg tog over i 2006, siger Pålsson, der med sit firma Veidec kom ind i STCC som sponsor for Janne Flash Nilsson.
STCC fortsætter med at indarbejde en justeret udgave af reglementet fra BTCC, der indebærer enhedsmotorer med turbo.
– For at holde omkostningerne nede for teamene kommer det til at blive en trinvis overgang til det nye reglement. De nuværende biler kan køres i to sæsoner til med mulighed for at benytte de nye, billigere motorer, som indgår i det nye reglement. STCC har altid været en klasse, som har udmærket sig ved sin mangfoldighed i bilmærker, og det er en væsentlig del af styrken i mesterskabet. Med TTA’s forslag, en enhedsklasse som Solution-F, ville vi ikke have samme muligheder for at bygge en stærk platform for fremtiden, siger Pålsson.
Kritikken mod netop TTA’s tekniske reglement er netop manglen på forskellige biler, bilmærker og dermed markedsføringsplatform for producenter og importører.
Foto: Thomas Norsted, Racemag