2011 markerede et skifte i reglement for VM-rally, WRC. 2-liters sugemotorer blev skiftet ud med FIA-motorerne på 1,6 liter med turbo. Året markerede samtidig tilbagevenden til VM-rallies for MINI, ligesom Sébastien Loeb tog endnu en titel.

Det burde være nok at basere en frisk spiltitel på for Black Bean Games, der stod bag WRC-titlen fra året før. Og første bekendtskab med spillet byder da også på nogle nyheder.

WRC 2 byder – som forgængeren – på rallies fra den netop overståede sæson. Det er dog ikke rallies i sin fulde længde, men afkortede specialprøver fra VM-afdelingerne. I al fairness et fint tiltag, da gennemkørslen af et enkelt rally i så fald ville vare flere dage, men nu kan overståes på en aften i stedet.

Der er blevet plads til nogle af de legendariske specialprøver i kalenderen, heriblandt Great Orme fra Wales Rally, Rammen i Sverige og Jukojärvi i Finland. Også det nye tiltag i 2011, Power Stages, er det blevet til – et ekstremt hektisk bekendtskab på små og svære prøver inde i fx midten af Berlin.

Som med forgængeren kan man tage hele vejen fra de mest simple manøvreprøver over karriereopbygning, sponsorsøgning og præmiehentning gennem hierakiet via WRC FIA Academy, J-WRC, P-WRC over S2000-klassen SWRC til WRC og en regulær dyst mod VM-heltene. Man kan naturligvis også springe det hele over og kaste sig ud i enkelte specialprøver eller hele rallies i de forskellige klasser og køretøjer.

Kør ældre biler som bl.a. Peugeot og Ford Escort i WRC 2

Og der er nok at prøve. 32 biler fordelt på en række nutidige klasser samt de legendariske Gruppe B og Safari Rallybiler som Ford Escort Mark II mv.

Førstehåndsindtrykket byder på en makeover af den tidligere titel, men heldigvis med samme, ultranemme tilgang til indstillinger og features. Førsteudgaven bød på et sandt mareridt af tilkobling af rat/pedalsæt, men det går helt smertefrit denne gang. Producenten har til alt held bevaret navigationen via tastaturet, hvilket mange andre spilproducenter kunne lære af.

En hurtig gang googling viser dog, at der ved installationen er kommet en patch – så spillet efter download er oppe på version 1.1. Ikke usædvanligt i disse tider, dog.

Vel inde i bilen og ude på specialprøverne er indtrykket som tidligere. Spillet – særligt omgivelserne er ikke overvældende flot, til tider endda meget grove skitser i en dimension. Bilerne ser fine ud, også på de actionfotos (inclusive billedbehandling med diverse filtre), man kan lege med som ekstra feature. Undertegnede synes dog ikke omgivelserne betyder alverden, for det er stadig hektisk bag rattet, når det går løs på de finske skovveje.

Lyden halter lidt efter. En hurtig omgang onboard på YouTube viser et helt andet støjniveau, end det der præsteres i spillet. Det er, som med setupmulighederne, altså ikke for hardcore rally- og simracingentusiaster. Et andet irritationsmoment, som er en arv fra WRC’s første titel, er manglen på kobling i spillet. Det giver en lidt skidt start på specialprøverne, og på flere Power Stages i de undermotoriserede FIA Academy Ford Fiestaer er der ganske enkelt ikke nok moment til at bilen kan komme i gang. Spillet er dog let at gå til, og man kan hurtigt dyste med familie, venner og andre om at sætte de bedste tider, lave de mest sindssyge hop osv.

En del af spillet er også baseret på, at man kan hente nyt indhold. Siden udgivelsen er Safari Rally udgivet til X Box 360, og flere Power Stages er på vej.

Onboard i Abarth Grande Punto i S-WRC

Samlet set er WRC 2 – som med forgængeren – et underholdende bekendtskab, omend det fremstår som en opdatering mere end en helt ny titel. Dette er dog ikke helt ubekendt for simracing-genren, hvor addons (tillægspakker) en masse langes over disken. Den grove grafik og den lidt flade lyd trækker ned, mens det ofte hæsblæsende tempo på specialprøver verden over sender pulsen i vejret. Man skal vurdere, om man vil betale for et helt nyt spil frem for det gamle WRC. Det er, udover de kosmetiske ændringer, reelt set blot de nye WRC-biler og de ældre Safari Rally-biler, man får med den nye titel.

Mens vi venter på WRC 3 med forhåbentlig flere detaljer, bedre lyd – og Rallye Monte-Carlo – så bruger undertegnede nok lige lidt mere tid på at få has på rallyrødderne.

WRC 2 er udgivet til PC, PlayStation 3 og X Box 360.