STCC og TTA – Elitserien i racing – har sluttet fred og finder nu sammen. Under navnet STCC – Elitserien i racing køres der svensk mesterskab i 2013 efter TTA-reglementet.
Dermed er en krig slut, som startede sidste år med at fire udbryderteams fra STCC startede deres egen serie med ens biler bygget af franske Solution-F. De to fronter har bekriget hinanden på en til tider hovedrystende vis, men nu er alt altså fryd og gammen, og igen kan Sverige prale af at have en stærk, fælles platform med det, flere har kaldt det stærkeste nationale felt overhovedet.
– Vi har haft en frugtbar dialog med TTA som har resulteret i den her løsning. Vi har fundet fælles grund at stå på, og nu skal vi videreudvikle konceptet for at skabe bedste mulige forudsætninger for svensk banesport, siger STCC-ejer Rickard Pålsson.
– Svensk racing behøver stabilitet og langsigtighed, det er det, vi får nu. Alle involverede parter er uhørt tilfredse med løsningen. Nu findes alle forudsætninger for at skabe en endnu stærkere platform for svensk racing, og fremtiden ser betydeligt lysere ud, siger Greger Petersson, der er adm. direktør i TTA.
Parterne har lagt en treårsplan for serien og hvordan den skal udvikle sig. I et forsøg på at komme nærmere bilproducenterne nævner de blandt andet indførsel af 1,6 liters turbomotorer på sigt.
STCC – elitserien i racing får supportklasserne Camaro Cup, Carrera Cup og Clio Cup (JTCC), mens der endnu forhandles om Pro Superbike som gæster også. Dermed er det farvel til Swedish GT og Trofeo Abarth, som slog sig sammen med TTA.