Det kommende Scandinavian Touring Car Championship er tæt på at være realiseret. Arrangørerne bag, danske DTC A/S og svenske STCC AB, barsler nu med det nye koncept, som vil byde på hurtigere, billigere og mere miljøvenlig racing.
Det beretter parterne i en fælles pressemeddelelse uden dog at komme med detaljer om reglementet, der træder i kraft fra 2012 i et fællesnordisk mesterskab.
– Vi har udarbejdet et koncept, som baserer sig på de ønsker, som aktører i Sverige, Danmark og Norge har fremført. Nu skaber vi helt nye kommercielle forudsætninger i hele Skandinavien for at drive motorsport på højt niveau, siger Bob Huzell fra STCC.
Ifølge pressemeddelelse får nordiske teams lov at høre nærmere om det nye reglement i midten af august. I forbindelse med finalen i Scandinavian Touring Car Cup på Ring Knutstorp den 17.-18. september vil det nye koncept blive præsenteret i detaljer for offentligheden.
Rygter har tidligere talt om både rørrammebiler a la de hedengangne V8 Star-biler og den nuværende Camaro Cup, som kører med stor succes i det svenske i år. Netop Camaro Cup-racerne drives af bioætanol og kan erhverves for en fjerdedel af indkøbsprisen for de nuværende DTC-racere efter Super 2000-reglementet.
Fra og med årets sæsonafslutning kommer Peter Elgaard til at indgå som dansk repræsentant i en fælles Scandinavian Touring Car Championship-organisation, og de danske og svenske mesterskaber kommer til at ophøre som selvstændige mesterskaber. Løbene bliver arrangeret i de nordiske lande, og i 2012 vil det nye tekniske reglement være gældende. Hele satsningen har støtte fra både det danske og det svenske bilsportsforbund.