Hvor ærkerivalerne fra Audi i går viste en markant anderledes R18, så er de forsvarende WEC-mestre fra Porsche også klar med årets racer.

Der er ikke helt så mange nyheder at se udefra som på Audi R18, men Porsche skriver, at der er sket mange tekniske forbedringer. Drivlinjen er blevet mere effektiv, aerodynamikken er blevet nemmere at tilpasse til hver bane på kalenderen, og så har Porsche også sparet lidt vægt. I alt giver det en LMP1-racer med over 900 hk.
I forhold til aerodynamikken på 919 Hybrid anno 2016 har Porsche udnyttet reglementets muligheder for at lave tre forskellige aero-pakker til en bil. Vægtbesparelserne er især fundet på den firecylindrede turbomotor, mens genanvendelsen af energien i bilen også er blevet optimeret.
Porsche har igen valgt at bruge den toliters V4 med turbo, som de vandt med sidste år, men den har mindre effekt i år som følge af nye regler i WEC. De betyder, at bilerne skal bruge mindre brændstof, og derfor har Porsche måttet skrue lidt ned for effekten, så V4-motoren yder mindre end 500 hk. Sidste år var den ifølge Porsche selv “et godt stykke over 500 hk”.

Porsche har derudover ændret bilernes grafik til 2016, så årets bil repræsenterer en sammensmeltning af bemalingerne fra 2014 og 2015.
Porsche kører i år med startnumrene 1 og 2 i WEC som resultat af verdensmesterskabet. #1 køres af Timo Bernhard, Brendon Hartley og Mark Webber, mens #2 køres af Romain Dumas, Neel Jani og Marc Lieb.

Se flere billeder her: