Patrik Matthiesen har gennem vinteren testet en lang række biler, og nu er valget truffet. Patrik Matthiesen bliver i England, men skifter fra Ginetta Juniors til MSA Formula 4 med Joe Tandy Racing. Bag JTR står Nick Madge og den forsvarende Le Mans-vinder Nick Tandy, som nu skal sikre endnu mere erfaring til Patrik Matthiesen.
– Beslutningen var egentligt ikke så svær, for jeg føler mig godt tilpas her. Jeg har stor tillid til JTR’s mekanikerer og ingeniører, der har været her i op til ni år. Det skal imidlertid ikke forklejne det store arbejde, som Tommy Schrøter og Benny Simonsen har gjort med mig. Jeg glæder mig til at arbejde med JTR, og med Nick Tandys evner til at lære fra sig, så skal det nok blive godt, forklarer Patrik Matthiesen.
720 kilometers lovende tests
MSA Formula 4 er ligesom Ginetta Juniors en supportklasse til Englands største motorsportsserie, British Touringcar Championship.
Sidste uge gik med masser af test for Joe Tandy Racing – tests, som Patrik Matthiesen fik meget ud af:
– Vi startede tirsdag morgen på Snetterton Park med sædetilpasning, hvorefter jeg fik 180 kilometer. Banen var meget fedtet og glat, så tiderne var ikke meget værd, men at køre så meget i en bil, der hele tiden skal køres over grænsen, gav rigtig meget, siger Patrik Matthiesen til Racemag.
Dagen efter gik turen til Thruxton, hvor BTCC plus alle supportklasser kørte to testdage. I alt 12 MSA F4-kørere stillede op, og dermed kunne JTR og Patrik Matthiesen måle sig med resten af feltet.
– Vejret på Thruxton var også svært, for det regnede meget. Men det blev en dag med stor selvtillid og fart, og jeg kunne konstant blande mig i top 3. Torsdag var der skyfri himmel og tørt, så vi kunne køre på slicks – så selvom Thruxton aldrig har været min kop the, så har det ændret sig nu. Teamet har hjulpet mig meget her, og vi endte faktisk med at sætte de bedste tider på begge dage, forklarer han.
Det tætpakkede testprogram fortsætter for Patrik Matthiesen og Joe Tandy Racing i de kommende uger. I alt regner teamet med at få kørt på ni af de ti baner i kalenderen. Kun Grand Prix-layoutet på Brands Hatch vil være utestet, da banen oftest er i det kortere “Indy”-layout.