Slaget om STCC-tronen har fået fornyet spænding med de to kvalifikationssessioner fredag. Den tredjeplacerede Johan Kristoffersson satte pole position i første kvalifikation, mens mærkekollega Patrik Olsson tog sig af den anden, mens det kneb med Chevrolet-kørerne i front af mesterskabet.

I ugen op til STCC-finalen har Volkswagen Scirocco-bilerne fået vægtreduktion på 30 kilo til konkurrenternes udtalte overraskelse. Trods Honda-køreren Tomas Engströms bedste tid i testen tidligere, så var der også Volkswagen-dominans i de to kvalifikationer, hvor netop Johan Kristoffersson var hurtigst rundt på Solvalla-banen i første omgang.

I første session var det en Volkswagen 1-2-3 med Nykjær som firer, mesterskabsetteren som femmer og en overraskelse fra Santosh Berggren i SEAT som sekser. Nykjær var her 0,338 sekund efter polesitteren.

I anden session lykkedes det Nykjær at skabe lidt af en sensation mod de lettede biogas-Sciroccoer. Nykjær klemte sig ind i bunken af VW’ere som toer, 0,167 sekund efter Olsson med Kristoffersson som treer, mens Rydell endnu en gang måtte nøjes med en femteplads.

– Med tanke på, hvordan den her dag har set ud, så er jeg ret tilfreds med en andenplads i Q2. Vi sparede materiellet en del i den frie træning og kig ind til kvalifikationen med flere sæt nye dæk og opdagede ret hurtigt, at de leverede bedre præstation, jo flere omgange vi kørte. I Q1 var der ikke noget at gøre mod Volkswagen, men i Q2 fik jeg en helt perfekt omgang. Jeg har et ok udgangspunkt til morgendagen, og det bliver utroligt hård racing, siger Michel Nykjær.

– Vi forstår stadig ikke beslutningen om vægtreduceringen på Volkswagen-bilen, og som det ser ud nu, så konkurrerer vi ikke på samme vilkår som tidligere på sæsonen. At Michel lykkedes at kvalle ind som toer i dag siger en hel del om hans evner; han fik en rigtig fantomomgang og leverede mere end vi kunne håbe på, siger teamchef Nicklas Karlsson i en pressemeddelelse.