I begyndelsen af den nu forgangne sæson 2015 havde Struers Le Mans-håb, Morten Dons, egentligt alt på plads. En god aftale med et LMP3-team fra Spanien var i hus, og alt tegnede til, at struerboen kunne få en hel sæson i European Le Mans Series. Men aftalen var bedre på papiret end i virkeligheden:
Spanierne kunne ikke holde deres løfter – og i sidste øjeblik måtte Morten Dons lægge sine sæsonplaner om.
I sidste ende lykkedes det Morten Dons at komme tilbage på gridden i ELMS, men sæsonpremieren på Silverstone blev uden Dons’ deltagelse. Før sæsonens andet løb på Imola var der til gengæld hul igennem hos University of Bolton. Det engelske universitet indsatte i samarbejde med Morten Dons’ nye 2016-team, RLR MSport, en Ginetta Juno LMP3 på Imola. Resultatet kender vi – University of Bolton og Morten Dons endte med at vinde i Italien.
– Imola var stort for os, forklarer Morten Dons og fortsætter:
– Der var planer om mere, men University of Bolton havde lånt bilen ud, før vi fik det forhandlet ordentligt, så det kostede mig Estoril.
Siden blev det også til deltagelse i den franske V de V-serie for Ginetta. Her førte Morten Dons efter tre af fire timer, men et knækket ophæng kostede enhver mulighed for en pokal.
Derfor er 2016 også en frisk start, mener Morten Dons, der netop er vendt hjem fra årets første test med RLR MSport:
– Det var lidt svært for os på Donington, men vi nåede da vores mål for testen. Vejret var ret håbløst, det var koldt, og det regnede – men vi nåede alligevel alt vi skulle, så det var en fin tur. Teamet er det samme, som jeg kørte med på Imola, så turen var også en god lejlighed til lige at møde mine nye medkørere, inden det for alvor går løs.
2016 bliver min vigtigste sæson
Snakken falder på Morten Dons’ erklærede mål. I de seneste år har ambitionen været helt klar – der skal stå Morten Dons på en af de 60 biler, når tricoloren falder på Le Mans i juni 2017. Med 2017 og behovet for at kvalificere sig til løbet, er 2016 dermed også afgørende for, at målet kan nås:
– Jeg ved selvfølgelig, at det her er min hidtil vigtigste sæson. Jeg føler ikke, at det er et pres at køre under. Hvis vi gør vores bedste i år, og er godt forberedte, så må vi se, om det rækker til at skabe resultatet. Ambitionen er helt sikkert Le Mans 2017, og det kræver et godt resultat i år. Vi går efter at vinde, men selvom det ikke skulle lykkes os, så er der også gode muligheder uden en direkte kvalifikation, siger Morten Dons og tilføjer:
– RLR har tidligere været på Le Mans i LMP2, og skal de til Le Mans igen, så bliver det nok også i en LMP2-bil. Det er let nok for dem at skifte tilbage til LMP2, for det er stadig “kun” en racerbil. LMP2-bilerne har jo ikke hybridsystemer og så videre. Derfor er det langt hen ad vejen de samme ting, man skruer på.
At få en hel LMP3-sæson har også givet en vis portion ro til Morten Dons.
– Det giver en masse ro og fokus at vide, man har et sted at køre. Jeg er førstekører, og ser det som et stort skulderklap at få sådan et ansvar. At kunne skrive kontrakt for en hel sæson er vigtigt for mit fremtidsmål om at kunne leve af racing. Det er ikke tilfældet lige nu, men jeg håber at nå dertil. Lige nu er det hele båret af sponsorer og investorer, forklarer Morten Dons.
Netop opbakningen er en helt særlig del af Morten Dons’ vej mod Le Mans. Hele Struer er gået ganske aktivt ind i projektet, der skal gøre “Lydens By” kendt for motorsport:
– Interessen er fortsat stor her i byen. Jeg har omkring 40 lokale virksomheder med, ligesom Struer Kommune også er en del af netværket. Jeg ser det som en stor ære at være en ambassadør for byen på den måde, forklarer Morten Dons.
Opbakningen blev også til en stor nyskabning i 2015, da Struer Racing Festival kom til. En spontan idé i et morgenfly mod England greb om sig, og med tiden blev en idé på en serviet til et motorsportsevent med omkring 7.000 besøgende i Struer.
I år vender Struer Racing Festival tilbage – større og stærkere end sidst:
– Vi lærte vildt meget ved sidste års festival, så vi satser på at komme stærkere igen. Det hele var lidt spontant, hvilket også kostede os i forhold til at få budskabet ud tidligt nok. Det bliver bedre i år, og vi håber på at kunne trække et sted mellem 10 og 12.000 besøgende. Struer Racing Festival er til for byen, så jeg håber, at mange kigger forbi, lyder det fra Morten Dons.
Morten Dons og RLR MSports Ligier JS P3 får for alvor testet formen, når European Le Mans Series kører prolog på Paul Ricard-banen i Frankrig den 23. marts. Sæsonen begynder sammen med World Endurance Championship på Silverstone den 16. april.
Du kan få et unikt kig fra Morten Dons test på Donington i denne 360°-video. Klik og træk i billedet, så drejer kameraet: