For første gang siden 2019 kom der ikke én eneste dansker på podiet, selv om flere af danskerne i årets 24-timersløb på Le Mans spillede toneangivende roller.

2025-udgaven af 24-timersløbet på Le Mans blev et løb, hvor marginalerne blev afgørende, og hvor selv de mindste fejl kunne vende alt på hovedet. Aldrig før havde der været så mange danskere til start i en bil i løbets topklasse – syv – og selv om man lørdag eftermiddag kunne opleve en generel top 3 bestående af danskerbiler, manglede der søndag klokken 16.00 blot 1,179 sekund i, at der kom en dansker på podiet.

Hensyn til bilernes sikkerhed var Ferraris forklaring på, at Nicklas Nielsens holdkammerat i Ferrari #50, Antonio Fuoco, til slut ikke måtte køre direkte race om tredjepladsen med søsterbilen Ferrari #51. Reelt var der nok snarere tale om at maksimere pointscoren for trioen Alessandro Pier Guidi/Antonio Giovanizzi/James Calado, som fører kørernes VM.

Årets Le Mans blev vundet af Phil Hanson, Robert Kubica og Yifei Ye, og med de to sidste kørere er Polen og Kina nu også blevet føjet til listen over lande med generelle Le Mans-vindere.

At den 93. udgave blev et marginalernes løb, blev understreget af flere ting. De fire første biler krydsede målstregen indenfor et halvt minut. De fem første var på omgangshøjde og yderligere ni fulgte en omgang efter. Der var heller ikke plads til fejl. Således kostede det dyrebar tid for Porsche #5, der havde Michael Christensen i sit kørerlineup, da den bl.a. fik en drive through og endte på syvendepladsen, mens mindre afkørsler nærmest var ensbetydende med tab af én eller to positioner.

Løbet understregede også, at jævnbyrdigheden er stor i hypercar-klassen. Intet mindre end otte forskellige biler fordelt på fire mærker førte én eller flere omgange. Det var alle tre Ferrarier, alle tre fabriks-Porscher, en enkelt Cadillac og den Peugeot #94, hvor Malthe Jakobsen indgik i besætningen – om end dens to føringer kom, mens de fleste andre hypercars skulle tanke.

Cadillac var den store positive overraskelse. Ikke blot sikrede man den første pole position til en amerikansk bil siden 1967. Mærkets to faste VM-biler lå også mere eller mindre konstant i den forreste halvdel af hypercar-feltet, hvorimod de to biler fra den amerikanske IMSA-serie med bl.a. Frederik Vesti begge måtte udgå. I øvrigt som de eneste hypercars.

Cadillac var dog ikke det eneste hypercar-mærke, som led store problemer. BMW havde været godt med, og det eksemplar – BMW #15 – som Kevin Magnussen kørte – var således hurtigst af alle biler i banens anden sektor, som reelt er Mulsanne-langsiden. Men et alvorligt teknisk problem tvang den til et mere end 70 minutter langt ophold i garagen, inden den til sidst kom på banen for at få det ternede flag.

Hypercar-bilerne fra Aston Martin og Peugeot manglede fart til at kunne kæmpe med om topplaceringerne. Begge eksemplarer af de britiske biler kom i mål uden store problemer med Aston Martin #009 med Marco Sørensen som den bedste på en 13. plads, mens skæbnerne var forskellige for Peugeots to danskere. Med sine teamkammerater kørte Malthe Jakobsen med Michelins medium-compund i Peugeot #94 for at kunne tilbagelægge 13 omgange i hvert stint, og det rakte til en 12. plads, mens alverdens ulykker overgik Peugeot #93, hvor Mikkel Jensen var en af chaufførerne. En afkørsel kostede udskiftning af den forreste og bageste bodywork, mens der gik 12 minutter spildt, da man i nattens løb skulle reparere bilens styretøj. Det blev til en 17. plads. Begge danskerbiler i LMP2-klassen kom i mål. Såvel RLR M Sports Oreca #16 med Michael Jensen som United Autosports Oreca #22 med David Heinemeier Hansson havde i perioder været med fremme i top 3 i klassen, men de endte på henholdsvis tolvte- og sjettepladsen.

Se resultat af Le Mans 2025 her.