LMP2 klassen er den absolut største klasse I feltet. Den består af 19 biler, 9 forskellige chassiser, 3 forskellige motorleverandører og to forskellige dæk leverandører.

LMP2 klassen burde have meget mere fokus end den får. Klassen består af rigtig mange biler, og bestemt også rigtig mange kompetente kører, og det gør at selv små fejl igennem dette lange løb, kan være forskellen på success og fiasko.

Vi ved allerede nu at LMP2 klassen som vi kender den nu, er en døende race. Der kommer nyt reglement i 2017, og det forventes at der offentliggøres en del mere om det I den kommende uge.

Tilbage til LMP2 klassen og 24 timers løbet på Le Mans 2015. I år er 12 ud af de 19. Biler lukkede, hvilket betyder at chaufføren køre med tag over hovedet, men at bilen er lukket betyder ikke nødvendigvis en sejr. I 2014 var det en åben Zytek der tog sejren.

LMP2 skal også være klassen hvor Nissan får succes, for 14 ud af de 19 biler kommer med Nissan V8 motor og 3 biler køre med HPD Honda twin-turbo V6, her i blandt #30 Ligier JS P2 Honda hvor David Heinemeier Hansson kører, sammen med Ryan Dalziel og Scott Sharp. De sidste to biler i LMP2 klassen køre med Judd’s BMW-derived V8.

#30 Ligier JS P2 Honda med David Heinemeier Hansson, som plejer at køre med Tequila Patron reklamer, har været nødt til at finde en ny sponsor for 24 timers løbet på Le mans, på grund af den Franske alkohol lov. Det betyder at begge Extreme Speed Motorsports bilerne til dette løb møder op I en sort/hvid bemaling fordi de er sponsoreret af Rolling Stone magazine.

Som udgangspunkt kan alle LMP2 teams vinde deres klasse, og hvert eneste team har deres speciale. Der er rigtigt mange dygtige racerkører, og det kommer til at handle om holdbarhed og ikke mindst godt team arbejde. Det bliver nøglen til sejr.

Det letteste i verden ville være at sige at G-Drive team vinder LMP2 klassen, men jeg er ikke sikker på at det ender der. Teamet er hurtigt, og vil formodentligt komme til at starte forrest i LMP2 klassen, men de har en tendens til at tage lidt for mange chancer, og det kan være godt, men ofte har det en bagside, som betyder skader på deres biler.

SMP Racing - BR01 - NISSAN
SMP Racing – BR01 – NISSAN

Det meget specielle SMP Racing, som er Russisk ejet, og som vandt FIA WEC LMP2 I 2014, Teamet virker meget inovativt og viste under testdagen et meget anderledes setup af deres biler, som betød at de lavet væsentligt mindre drag end de andre LMP2 biler. Setup’et har selvfølgeligt at den bagside at svinghastigheden er knapt så høj, men bestemt et spændende indslag i klassen.

For mig at se er det helt umuligt at forudsige hvem der vinder LMP2 klassen. Jeg har den tilgang til klassen i år, at jeg vil nyde det forhåbentligt vilde racerløb, hvor hver enenste race kilometer tæller, og jeg er ret sikker på at vinderen er nødt til at køre helt ud til kanten for at komme øverst på podiet, på søndag. Håbet er selvfølgeligt at se David Heinemeier Hansson øverst på podiet.

Genkendeligheden på LMP2 bilerne er at de køre med startnumre på blå baggrund. 

Jeg håber på at klassen får et fantastisk race, og at alle hepper på extrem speed motorsport med med David Heinemeier Hansson

LMP2 (19 deltagere)
26 – G-Drive Racing – Ligier JS P2 Nissan
27 – SMP Racing – BR01 Nissan
28 – G-Drive Racing – Ligier JS P2 Nissan
29 – Pegasus Racing – Morgan Nissan
30 – Extreme Speed Motorsports – HPD ARX-04b
31 – Extreme Speed Motorsports – HPD ARX-04b
34 – OAK Racing – Ligier JS P2 Nissan
35 – OAK Racing – Ligier JS P2 Nissan
36 – Signatech-Alpine – Alpine A450b Nissan
37 – SMP Racing – BR01 Nissan
38 – Jota Sport – Gibson 015S Nissan
40 – Krohn Racing – Ligier JS P2 Judd
41 – Greaves Motorsport – Gibson 015S Nissan
42 – Strakka Racing – Strakka-Dome S103 Nissan
43 – Team SARD-Morand – Morgan Evo SARD
45 – Ibanez Racing – Oreca 03R Nissan
46 – Thiriet by TDS Racing – Oreca 05 Nissan
47 – KCMG – Oreca 05 Nissan
48 – Murphy Prototypes – Oreca 03R Nissan

 

Kig forbi den danske facebook gruppe for Le mans fans