Danske Kris Nissen kunne lørdag fejre anden sejr i træk i Dakar Rally med TDI-teknologi. Med Carlos Sainz / Lucas Cruz, Nasser Al-Attiyah/Timo Gottschalk og Mark Miller / Ralph Pitchford i top tre var succesen i Dakar 2010 til at tage og føle på. Racemag bringer her et interview med den 49-årige dansker.
Var det det hårdeste Dakar Rally for jer?
Kris Nissen: Det var helt sikkert det hårdeste Dakar for biler og også for chauffører, som Volkswagen nogensinde har været med i. Jeg tror også, det var det sværeste, der nogensinde har været. For teamet bag det har det ikke været det, i form af fysisk anstrengelse. For mandskabet derhjemme har gjort et upåklageligt stykke forberedelse, Race Touaregerne har modstået alle de hårde betingelser, og serviceplanen har fungeret upåklageligt. Det er grundene til, at hele holdet havde det lidt mindre stressende end de foregående år. Jeg tror endda, at den skånsomme kørsel fra vores kørere og pålideligheden af den samlede pakke har gjort, at dette var det mest ukomplicerede Dakar siden vi begyndte. Vi har udviklet os konstant i de seneste år.
Hvilken succes er størst: dobbeltsejr i 2009 eller tredobbelt succes i 2010?
Kris Nissen: Presset fra sejren sidste år har hele holdet taget for at vinde Dakar igen. Jeg tror, at konkurrencen var hårdere i år. Især fra X-raid BMW’erne. Men også ruten var i sværere i år. Så jeg tror, at denne sejr er endnu mere værdifuld. Og netop fordi vores kørere har kæmpet hårdt lige til målstregen om den samlede sejr, mener jeg, at succesen i 2010 er mere værdifuldt.
Volkswagen er gået ind som forsvarende mester og favorit i løbet. I hvilket omfang har dette påvirket det daglige arbejde?
Kris Nissen: Overhovedet ikke. Absolut ikke. Vi har før Dakar Rally 2009 skrevet en specifikation med alle de punkter, som vi ønskede at optimere og har konsekvent gennemført det.Til Dakar 2010 var denne specifikation betydeligt tyndere. Det, vi ønskede at ændre, har vi allerede gennemprøvet i de forberedende løb, Sertões og Silk-Way Rally. Vi var helt forberedte. Det eneste, vi vidste ikke, hvor stærk konkurrence var. X-raid BMW var den forventede stærke modstander, Robby Gordons Hummer, derimod, var ikke så stærk som forventet. Dertil har Race Touareg vist de at være den mest pålidelige bil.
Volkswagen har i Dakar 2010 produceret en af de mest spændende dueller i historien. Hvor vigtig var en fair kamp om den samlede klassificering for Volkswagen?
Kris Nissen: Vi har ikke kun vundet løbet, men også skabt det. Jeg mener stadig, at vi først skal besejre Dakar, før vi kan vinde det. Dette har vi vidst i forvejen. I løbet har en Volkswagen-trio etableret sig i toppen med mere end to timers forspring, så er en tvekamp med Nasser Al-Attiyah og Carlos Sainz dukket op. Dog kan man ikke planlægge Dakar og indregne sejre. Så jeg er klart af den opfattelse, at beslutningen om at lade køreren køre sine chancer for at vinde, var den rigtige. For teamet. Og også for løbet selv. Jeg tror, at fansenes entusiasme vil yde os retfærdighed.
Fotos: Volkswagen Motorsport