Der er mange måder at opleve bilsporten på, og det er muligt at komme helt tæt på begivenhederne – og være en del af dem – uden selv at sidde bag rattet. 13 danske officials var med med ved jubilæumsudgaven af 24-timersløbet på Le Mans. Trine Kirkegaard var en af dem.

24-timersløbet på Le Mans er legendarisk. Årets jubilæumsudgave talte ikke bare 13 danskere, som ved licenskontrollen havde fremvist en DASU-kørerlicens. Den talte også 13 danske officials, som i en keyhanger havde en DASU-officialslicens hængende omkring halsen. Foruden deres adgangstegn til banen. De 13 officials kom fra Djurslands Motor Klub Autosport, Historisk Motor Sport, Motor Sport Sønderjylland, Skanderborg og Motor Orienteringsklub samt Aarhus Automobil Sport. Deres opgave var – sammen med godt 2.000 kolleger fra mange andre nationer – at sikre en god og sikker afvikling af ikke bare VM-løbet, men også træninger, tidtagninger og løb for de forskellige andre løbsserier, som var på programmet.

En af de 13 danske officials var Trine Kirkegaard fra DMKA. Hun er på flere måder en veteran i det franske.

”Jeg har vel været 15 gange til Le Mans-løbet,” siger hun. ”Jeg startede med at tage derned med Motorsportsrejser og siden Grand Prix Tours. Så foreslog Thomas, at vi skulle være officials dernede.”

Thomas er Thomas Bredgård Jensen. Han er klubkammerat med Trine Kirkegaard, og de har sammen ikke bare været officials på Ring Djursland, men også på Le Mans. ”I år var det sjette gang, jeg var afsted som official, og vi har bare den bedste plads,” slår Trine Kirkegaard fast.

”Hvis man vil følge med i løbet, skal man blive derhjemme og følge med i fjernsynet,” slår hun fast. ”Men det er sjovest at være official. Vi kommer tæt på. Vores telt blafrer, når racerbilerne kører forbi. Det er bare hyggeligt, at man kan følge deltagerne så tæt. Vi står med ørebøffer på og hører Radio Le Mans.”

24-timersløbet varer … 24 timer. Men de forskellige officials omkring banen er der næsten i en uge.

”Vi ankommer typisk mandag eller tirsdag. I år var det tirsdag formiddag. Vi hentede vores adgangstegning og vidste på forhånd, hvor vi skulle slå vores telt op og bo. Så begyndte der at ske noget i løbet af onsdagen.”

Pladsen var på indersiden af det stykke af Le Mans-banen, hvor kørerne accelererer fra det langsomme Arnage-højresving til indgangen af de krævende Porsche-kurver. Her var de 13 danske officials fordelt på to poster. En traditionel flagpost, der 50-60 meter efter var fulgt op af en interventionspost. Som navnet antyder, flager man på den første post, mens man på den næste skal være klar til at fjerne f.eks. vragdele under en slow zone eller en safety car-peride.

Selv om der over fem dage blev kørt mange tidtagninger og endnu mere race, skulle de frivillige ikke være der non-stop.

”Opgaverne bliver fordelt mellem os. Der er en franskmand – Arno fra Normandiet – som styrer, hvor mange vi er og får fordelt os,” forklarer Trine Kirkegaard. ”Til løbet stod vi tre timer på posten og havde så fri ni timer. Tidligere har det været fire timer og otte timer. Vi må selv vælge. Nogle poste skifter oftere, men så kan de ikke rigtig nå at sove. Men står man med radioen, er man fast på den opgave.”

”Sidste år og i år til tidtagningen skulle jeg være chefofficial og stå for radioen. Selv om det var aftalt, at vi snakkede engelsk, kom de fleste beskeder på fransk. Heldigvis var der en flagpost med franskmænd overfor os på ydersiden af banen. Da de på et tidspunkt viste skiltet med Next Slow, skyndte vi os også at sætte vores ud. Jeg kaldte op til løbsledelsen. Please give us the instructions in English. Så gik der et stykke tid, inden jeg kunne høre et langt Oookaiii i ørebøfferne. De vil gerne have folk til at hjælpe, men de tager ikke hensyn til, at folk ikke forstår en brik fransk.”

Trods sine seks optrædener på Le Mans-banen er de danske baneløb lige så vigtige for Trine Kirkegaard. Hun overtog bogstavelig talt ansvaret for startstedet på Ring Djursland, da hendes far gik bort – og ja, det var ham, som slæbte hende med. Hun har været flagofficial på FDM Jyllandsringen og stået ved startstedet under Classic Race Aarhus og Copenhagen Historic Grand Prix. For hende er der ingen forskel på et nationalt og et internationalt løb, når man er official.

”Opgaven er den samme. Vi skal sørge for, at løbet fungerer. Jeg har dog ikke så meget at skulle have sagt på Le Mans som herhjemme,” konstaterer hun og siger bramfrit: ”Hvis man vil se race, kan man lige så godt hjælpe samtidig. Man har den bedste plads og kommer gratis ind. Herhjemme bliver der sørget for gratis mad. Specielt på Ring Djursland bliver vi forkælet. På Le Mans skal vi selv sørge for vores forplejning…”

De mange år som official har givet Trine Kirkegaard meget.

”Det giver mig gode oplevelser. Hver gang der sker noget, kan man sige Det var godt, at jeg oplevede det. Det er gode oplevelser, og man glæder sig hver gang, man skal afsted.”

Hvad får man for det? er der nogen, som spørger mig. Ingenting, men jeg kan komme gratis ind og se race, svarer jeg. Jeg er ligeglad med, at jeg ikke får penge for det.”

Bliv selv frivillig i bilsporten.

Alle løb i bilsportens forskellige discipliner styres af officials, og det er en nem, sjov og ikke mindst engagerende måde at komme helt tæt på sporten, hvis du brænder for banesport, karting, rally eller en af de andre discipliner.

Mange DASU-klubber afholder i løbet af året kurser, hvor du i løbet af en aften eller en eftermiddag kan blive klædt på til at være official i lige præcis den disciplin, du brænder for.

Klik her og bliv frivillig i bilsporten.

Denne artikel er bragt i Autosport #4 2023. Autosport er Danmarks eneste dedikerede bilsportsmagasin, og du kan modtage det ved at blive medlem af en af klubberne i DASU. Find din klub her.