WTCC rammer nu Marrakech i Marokko til tredje afdeling af VM for standardvogne. Samtidig er det første løb på det afrikanske kontinent nogensinde for serien. Efter en pause på mere end fire uger, er de nationale BMW-teams klar med den faceliftede udgave af 320si-raceren.

Men det er ikke eneste ændring, der møder fans og kørere på bybanen i Marokko. Det nye vægtreglement betyder, at omgangstider fra Curitiba og Puebla danner grundlag for vægten for de enkelte bilmodeller i tredje afdeling.

Dermed skal alle SEAT Leon TDI og BMW-kørere – undtaget Alessandro Zanardi – have 40 ekstra kilo med i bilen. Zanardi, der kører med sekstrins sekventiel gearkasse, kan i stedet tage 20 kilo ud af bilen.

– Den reducerede vægt i min bil vil komme mig til gode på Marrakech’ lange langsider. Jeg håber, at jeg vil kunne bygge videre på den performance, vi viste i Puebla. Marokko vil blive interessant, siger Alessandro Zanardi fra BMW Team Italy-Spain

marrakech
Andy Priaulx fra BMW Team UK har brugt pausen til at varme op til løbet på en lidt anderledes måde

– Marrakech vil være mit andet gadeløb inden for en uge. Det var en stor oplevelse at deltage i London Marathon i søndags, selvom den sidste mil var den længste i mit liv. Bybaner er også en stor udfordring i WTCC, men det faktum at den er ny og ukendt gør det hele endnu mere kompliceret, siger Andy Priaulx.

Foto: BMW Motorsport og Marrakech Grand Prix