Gratis at se biler fra 1929 til 1990 køre race op ad bjerget

På søndag byder Munkebjerg Hillclimb på et overflødighedshorn af sjældne, smukke og potente, gamle biler, der kører race op ad Danmarks eneste ægte bjergvej fra Vejle Fjord til Munkebjerg Hotel.

Publikum kan blandt andet møde en Mercedes-Benz SSK fra 1929, en Jaguar-Ferrari-Biondetti Spyder Corsa Formel 1-bil fra 1950 samt en Toyota Celica GT 2000 fra 1973, som blev anvendt af Toyotas fabriksrallyteam under ledelse af svenskeren Ove Andersson. 

Munkebjerg Hillclimb kaldes ikke uden grund Danmarks smukkeste motorløb.

Det er gratis for publikum at overvære løbet hele dagen fra 9-17, enten ved starten på Ibæk Strandvej, fra Casinosvinget midt på banen eller fra mål bag ryttergården ved Munkebjerg Hotel. Kommer man i en klassisk bil, kan man parkere på hotellets parkeringsplads tæt ved ryttergården. Desuden er der gratis shuttlebus hele dagen mellem ryttergården ved hotellet og startområdet ved stranden.

74 deltagere er med i årets udgave af Munkebjerg Hillclimb.

Om Mercedes-Benz SSK:

På fabrikkens hjemmeside oplyser Mercedes-Benz følgende om model SSK:

  • Cylindre: 6
  • Slagvolumen: 7065 cm³ (dvs. 7 liter)
  • Ydelse: 170 HK (125 kW)
  • Ydelse med kompressor aktiveret: 225 HK (165 kW)
  • Topfart: 192 km/t
  • Produktionsår: 1928-1932
  • Producerede antal: 35

Om Jaguar-Ferrari-Biondetti Spyder Corsa: 

Ferrari-eksperten Kaj Bertelsen fra Viborg stiller op med en Jaguar-Ferrari-Biondetti Spyder Corsa fra 1950. Bilen er kun bygget i et eneste eksemplar af racerkøreren Clemente Biondetti, der stillede op med den i det første italienske Grand Prix til Formel 1 VM på Monza i 1950. Bilen er bygget med karosseri fra en Ferrari 166T, men motoren er en Jaguar 3,4 liter, som Biondetti lagde i. Han gennemførte dog ikke løbet.

Kaj Bertelsen fortæller: “Jeg købte bilen på en auktion på Silverstone-banen i England i midten af 1990’erne, og sammen med den klassiske bilmand Palle Murmann deltog jeg med den dejlige bil i det 1600 kilometer lange italienske landevejsløb Mille Miglia i 1999, som vi gennemførte med et resultat midt i feltet. Nu har vi for anden gang bilen med til Munkebjerg.”

Om Toyota Celica GT 2000:

Bilen er en af fem, der blev benyttet af Toyotas fabriksrallyteam under ledelse af svenskeren Ove Andersson i perioden 1976-78. Den var baghjulstrukket med en to-liters motor med to overliggende knastaksler og 16 ventiler med 240 HK. En af de fem biler, muligvis denne, vandt de 1000 Søers Rally i Finland i 1976 med Hannu Mikkola bag rattet. Ove Andersson blev samme år nr. 2 i Portugal Rally med en identisk bil.

Om Munkebjerg Hillclimb:

Munkebjerg Hillclimb er et ægte hastighedsløb. Bilerne starter med et minuts mellemrum på sydsiden af Vejle Fjord og kører op ad serpentinevejen med mål ved Munkebjerg Hotel. Man kører ruten fem gange, to gange træning og tre heat i selve løbet. Ruten er 1,6 kilometer med en række krævende sving.

Der er gratis adgang for publikum. Man kan komme helt tæt på bilerne både ved start nede ved stranden og ved mål og ryttergård oppe på toppen ved Munkebjerg Hotel. Der køres hele dagen fra kl. 9-17. Gratis shuttlebus hele dagen mellem starten ved hotellet og startområdet ved stranden.

Mest til dig selv:

Munkebjerg Hillclimb byder på fremragende foto- og videomuligheder. Vi kan hjælpe dig til at komme med ud i en gammel bil under de to træningsheat søndag formiddag, hvor du kan have optagegrej med i og på bilen.

Om historiske perioder:

I historisk motorsport inddeler den internationale bilistorganisation FIA (Federation Internationale de l’Automobile) bilerne i perioder, så man som deltager konkurrerer med biler fra samme tidsrum. Her er de historiske perioder som bestemt af FIA:

A) Før 1905

B) 1905-1918

C) 1919-1930

D) 1931-1946

E) 1947-1961

F: 1962-1965

G1: 1966-1969

G2: 1970-1971

H1: 1972-1975

H2: 1976-1976

I: 1977-1981

J1: 1982-1985

J2: 1986-1990

Link:

Se mere om løbet på www.munkebjerghillclimb.dk