Denne weekend debuterer bæredygtigt brændstof i international karting. Det sker, når FIA Karting European Championship kører første afdeling ved Valencia i Spanien. Her hælder alle deltagere nu 100 % bæredygtigt brændstof i tanken. 

Tilbage I 2022 besluttede FIA, motorsportens øverste organ, at biobrændstof skulle bruges i FIA Karting-konkurrencer fra 2023. Og nu er tiden kommet til første afdeling af fire af FIA Karting European Championship.

Det valgte brændstof er et 100 % CO2-neutralt produkt, der er lavet af bio-baserede komponenter og syntetisk brændstof. Producenten er tyske P1 Racing Fuels, der er blevet valgt som leverandør til FIA’s kartingmesterskaber fra 2023 til 2025. Og når blandt andre danske David Walther kører ud til start på gridden i weekenden i Valencia, så bliver det altså med bæredygtigt brændstof i karten.

Skiftet til bæredygtigt brændstof i karting er del af FIA’s arbejde med at minimere sportens miljømæssige påvirkning mod CO2-neutralitet i 2030.

I 2026 er det et krav, at alle FIA-mesterskaber skal drives af 100 % bæredygtig energi, lige fra bæredygtige brændstoffer over batteri- og brintteknologier. 

FIA Karting European Championship kører tredje afdeling af fire på dansk grund. Det sker den 15.-18. juni på Rødby Karting Ring.

I 2022 afviklede DASU første DM i elektriske gokarts i Dansk Metal Micro-El. Her blev generatorerne drevet af HVO100, et bæredygtigt dieselalternativ. I 2022 kørte en Aston Martin-racer også på 100 % CO2-neutralt brændstof fra P1 Racing Fuels til CHGP, hvor der blev kørt penge ind til velgørenhed.