Lovligheden af Audi R15, der med bl.a. Tom Kristensen ved rattet netop har vunder 12 timersløbet på Sebring, kommer nu under lup af ACO, der står bag Le Mans og reglementet for LMP1-bilerne.
Det er konkurrenterne Peugeot, Aston Martin Racing og Oreca, der har rettet det kritiske blik mod Audis nye diesel-racer. Særligt et element på fronten minder om en vinge, hvilket er klart imod reglementet.
– Det ser ud som om, den (en flap over frontsplitteren, red.) fungerer som en en flap på en vinge, hvor splitteren fungerer som hovedplanet, siger Aston Martin Racings teamchef George Howard-Chappell til magasinet Autosport denne uge.
Også åbninger på motorhjelmen og nogle af kanalerne på siden af bilen er under mistanke.
– Spørgsmålet er, hvad der er en aerodynamisk åbning, og hvad der er en indgang til køleren, siger Howard-Chappell.
Ifølge Le Mans-arrangørerne ACO vil reglerne blive klarlagt hurtigst muligt.
– Vi taler med alle i øjeblikket, Audi, Peugeot og Acura, for at udrede emnerne, siger Remy Brouard fra ACO.
Audi har så vidt vides benægtet at ville modificere bilen. Argumentet er tilsyneladende, at bilen blev homologeret inden Sebring, og derfor er godkendt til race i den nuværende form.
Foto: Audi Sport