Det kommende våben til Le Mans og den internationale Le Mans Cup er radikalt anderledes end de hidtidige åbne prototyper.

Audi har fredag aften lanceret LMP1-raceren, kendt som R18, og viser som ventet en lukket prototype med en markant halefinne, der dækker over diesel-V6’eren på 3,7 liter, som driver bilen.

Se galleri her

Bilen er vist i matsort kulfiber i studiebilleder – og Audis motorsportschef er ikke overraskende stolt og selvsikker i forbindelse med præsentationen.

– Aerodynamisk effektivitet bliver i fremtiden på Le Mans endnu vigtigere end tidligere. Med dette for øje har en lukket bil klare fordele. Vores computersimulationer blev bekræftet i vindtunnel og ved de første testkørsler, siger Dr. Wolfgang Ullrich.

Audi R18 går efter de nye regler fra ACO, arrangørerne af Le Mans og ILMC, ned i motorstørrelse. En 3,7 liters TDI-motor afløser de tidligere V10 og V8-motorer.

Endnu benytter R18 sig ikke af hybridteknologi, men det udelukker Audi Sport ikke kommer i fremtiden.

Audi har tidligere bragt innovationer i sportsvognsracing. Således består karossen på R18 også udelukkende af kulfiber kun i ét stykke, modsat andre lukkede prototyper. Det sparer ifølge Audi vægt og øger stivheden i karossen.

Udviklingen af R18 begyndte midt i 2009, og de første testkørsler fandt sted med Allan McNish i november. Motoren har kørt i testbænk siden sommeren 2010.

Selvom testarbejdet er fremskredent, så får Audi R18 først debut i sekstimersløbet på Spa i maj 2011. Ved 12-timersløbet på Sebring i marts deltager Audi Sport Team Joest med R15+

Foto: Audi Motorsport