Aston Martin Racings nye LMP1-prototype tog sejren i en dramatisk slutspurt i Le Mans Series, da 1000-kilometersløbet på Catalunya-banen blev afviklet søndag.

Bilen med 007 på siden så længe ud til at skulle slutte efter Pescarolo-Judden med Christophe Tinseau, men den førende franskmand stallede motoren ved det sidste pitstop. Dermed kunne Stefan Mücke i Aston Martin lukke hullet til den førende.

En safetycar-periode med 40 minutter igen betød, at Mücke kunne indhente og overhale Tinseau. Den anden Aston Martin Racing-bil lå efter problemer i startfasen på en tredjeplads, indtil Miguel Ramos spandt og var ude af stand til at starte igen. Det betød, at Orecaen med Bruno Senna og Stephane Ortelli kunne tage det nederste trin på podiet.

– Jeg er så lettet efter dette resultat, men det var meget tæt helt til sidst. Det var så tæt ved mål, at det kunne gå begge veje. Vi var dog i stand til at vinde ved safetycar-perioden, og så fandt vi et hul i trafikken, hvor vi kunne gå forbi den førende (Tinseau, red.). Han gik inderst, vi gik udenom i svinget, og det virkede heldigvis. Da vi kom forbi, beviste vi, at vi havde farten til at vinde, siger Stefan Mücke efter sejren.

Christian Bakkerud uheldig

Hos Kolles Audi-mandskabet blev Cataluya-banen en prøvelse. Bilen Christian Bakkerud og Christijan Albers blev i sidste tredjedel ramt af en skade i ophænget, der blev for omfattende til at reparere, og de måtte udgå og endte uden for klassifikatioen. Duoen havde indtil da vist gode takter og havde undervejs været så højt som på tredjepladsen.

Den anden Kolles Audi med Michael Krumm, Andrew Meyrick og Charles Zwolsmann fik tidligt i løbet dækskade, der kostede en tur i gruset. Efter de seks timer endte den tilbageværende Audi R10 på en ottendeplads og hentede dermed et point.

I GT2-klassen kunne Felbermayr Proton Porschen med Richard Lietz og Marc Lieb tage sejren foran Rob Bell og Gianmaria Bruni i JMW Ferrari 430 GT og Allan Simonsen i Hankook-Team Farnbacher-Ferrarien.