Med fem af årets seks danske kørere i GT-klasserne i den franske klassiker var snakken fra start drejet ind på Balance of Performance, der af løbsarrangørerne bruges til at gøre GT-løbet så lige som overhovedet muligt. Efter sidste års Le Mans, der på mange måder blev afgjort af netop BoP var dette også det store spørgsmål til de fire fremmødte danske kørere.

Men generelt er der optimisme forud for 24-timersløbet, for nok er løbsarrangørernes regulering den store, ubekendte faktor, men alle fire melder om vellykkede forberedelser.

For Jan Magnussen har sæsonens optakt været fornuftig. Efter fire løb i IMSA Weathertech Sportscar Championship fører han serien, og vandt blandt andet på Sebring. Det er noget, der giver tro på mere i Frankrig:
– Vi kan helt sikkert tage meget med fra USA. Vi har en masse viden om især dækkene, som kan genbruges, men det er klart, at Le Mans er en lidt anden størrelse end de amerikanske baner. Generelt vil jeg sige, at det er positivt, at vi er kommet godt fra start derovre, og jeg føler, vi har en god base at bygge videre på, lyder det fra Magnussen.

Jan Magnussen og Michael Christensen ved pressemødet på Bellahøj. Foto: Niklas Majgaard

En anden dansker med amerikansk succes er Christina Nielsen. Hun er tilbage på Le Mans med Ferrari, men stiller i år op i den nye 488 GTB mod sidste års 458. Men 488’eren er velkendt, for det er faktisk den bil, hun kørte til mesterskabssejren i IMSA i fjor. Det første indtryk af bilen var godt, og nu ser hun frem til at arbejde videre:
– Ferrari 488 er virkelig en fed bil at køre på Le Mans. Den er et stort fremskridt over 458, og den er virkelig nem at arbejde med. Stabiliteten er især forbedret – noget, der kommer til udtryk på en bane som Le Mans. Jeg prøver at gå til opgaven som jeg plejer, og det er at tilpasse mig så godt som muligt hver gang, siger hun.

Christina Nielsen ser frem mod sit andet Le Mans. Foto: Niklas Majgaard

Hård opvarmning
Marco Sørensen og Michael Christensen har hver især varmet op til Le Mans med store fysiske udfordringer. Marco Sørensen har netop gennemført en halv ironman i Barcelona, og føler sig fysisk klar til endnu et hårdt løb:
– Jeg kan godt mærke, at det har givet lidt, når jeg sidder i bilen. Føler et lidt større overskud, og det er bestemt ikke en skidt ting at have. Vi føler os godt forberedt til Le Mans, og bilen er opdateret igen. Vi kommer med en helt ny bil i 2018, så vi er ved at have hentet, hvad der kan hentes. Vi skal have et perfekt løb for at være med helt fremme, men det gælder vist for alle i år.

Foto: Niklas Majgaard

Michael Christensen har også været i træningslejr, men det er blevet på banen. For nylig kørte han nemlig den tyske 24-timers klassiker, Nürburgring 24H. I år er han til start på Le Mans med den nye Porsche 991 RSR. Den er anderledes, for motoren er flyttet længere frem i bilen end normalt.
– Den nye bil er anderledes at køre end de andre 911’ere, for man kan ikke bremse helt så sent som før. Til gengæld har den andre fordele. Aerodynamisk er den bedre, for bilen kan køre med en diffuser nu – det var der ikke plads til før. Det giver lidt ekstra stabilitet uden at koste luftmodstand, og det ser ud til at virke meget godt. Vi havde en god testdag, og kunne køre hele vores program igennem uden problemer, siger han og fortsætter:

– Vi kører meget for tiden, og det er bestemt også god træning. Nürburgirng giver meget, og helt som på Le Mans skal man være skarp hele tiden – der er ikke plads til fejl overhovedet, afrunder han.