TOP-40-Q var et nyt tiltag i 24H Nürburgring, og favoritterne tog godt imod det. Ideen med at lade de 40 bedste kæmpe om den endelige startgrid, var at øge spændingen.

Fordelen for kørerne var, at de hurtigste biler fik muligheden for at sætte én tid på den lange racerbane uden så meget trafik, som under Q1 og Q2. Resultatet blev også en tæt kvalifikation, hvor der blev lagt hårdt ud fra start. Således er det endt med tre forskellige bilmærker på de tre første pladser – BMW, Audi og Mercedes-Benz.

– Top-40-kvalifikationen var en god ide, udtaler Uwe Alzen fra BMW Team Schubert, der tog Pole, og fortsætter,

– Også tilskuerne kunne se, hvor hurtige bilerne kunne være på en fri omgang, når de bevæger sig på grænsen og uden at blive holdt tilbage af langsommere køretøjer.

Black Falcon Teamet i Mercedes-Benz SLS AMG, der indtog tredjepladsen er også glade for den nye kvalifikation.

– Det er godt, at tre forskellige mærker er repræsenteret på de tre første pladser. Jeg er i hvert fald meget glad for at være her, også fordi det er mit første 24-timers løb, udtaler englænderen Sean Edwards fra teamet.

Samtidig lægger de også vægt på, at der er tale om et 24-timers løb, hvor kvalifikationen trods alt er knapt så vigtig. Men det har givet et indtryk af konkurrenterne og styrkeforholdet bilerne imellem.

Danskerne holdt sig også til i kvalifikationen, hvor Simonsen med sin 11. plads og Magnussen med 18.pladsen er med i den bedste halvdel af TOP40. Og de fem øvrige danskere holdt sig i Q2 stort set inden for top fire i deres klasser.

Allan Simonsen: #11 samlet og i SP9 GT3 klassen.

Jan Magnussen: #18 samlet og i SP9 GT3 klassen.

Kurt Thiim: #3 i SP 4T klassen.

Michael Outzen: #4 i SP10 GT4 klassen.

Lasse Østerild: #3 i SP 6 klassen.

Niels Borum: #8 i V5 klassen.

Claus Grønning: #4 i SP3 klassen