, og sidste afdeling i Øst turneringen, i det flotteste vejr afviklede ASK Hedeland denne fjerde afdeling, med knap 60 startende mandskaber, en flot afslutning på en enorm populær turneringsform.

DE GENERELLE VINDERE BLEV, Steen Andersen/Ditte Kammersgaard i den jomfruhvide Mitsubishi Lancer EvoX, trods en tidsstraf på 40 sekunder i 2. heat, efter påkørsel af de strafgivne kegler, så vandt de overall, og har indtil videre haft en fantastisk sæson, og nu i det afsluttende og afgørende løb skal deres sæson i Dansk Super Rally gerne kulminere og give ædelt metal, en super sæson indtil videre.

Anders Lysen og Linda Vesterby Lysen i Suzuki Swift R+ Evo lå til sejren, men de måtte tage max tid i det sidste heat, grundet motorfejl, da motorlampen lyste, de fik dog alligevel den generelle tredjeplads.

KLASSE 4, Oliver Saust/Daniel Saust i Opel Corsa Rally4 viste endnu engang det åbenlyse talent som han er, klassevinder og 2’er generelt, det ser så nemt ud, og det er netop det nemme som er så svært, at holde så høj pace, det hedder Talent!

2’ERE i denne klasse og tredje hurtigste generelt i det sidste heat, Kenneth Kolbe/Margit Hansen i Ford Fiesta Rally4, farten kom til sidste til manden med et højt bundniveau, altid hurtig og sindssyg stabil.

DEJLIGT VAR DET, at se Michael Ted McBride tilbage, i hans VW Polo Super2000, og 12’er generelt, med en tidsstraf på 40 sekunder i 2. heat, ellers lå hans tider virkelig i den skarpe ende, anden hurtigste generelt i 4. heat, velkommen tilbage McBride!

KLASSE 3, så suverænt, 4’er generelt og vindere af klassen, sympatiske Claus Lanther og Mogens Gotlob i Peugeot 206 RC, effektivt, rene linjer og bare højt bundniveau, jeg bukker anerkendende. Her blev Lars Haar/Peter Mølholm Ravn nummer 2 i den hurtige Honda Civic Type R, og Lars bygger på, og bliver hurtigere og hurtigere, og mere og mere dus med bilen, det ser godt ud.

KLASSE 5, Mads Kroun Laursen og Alexandra Hylleberg Poulsen i Peugeot 106 Rallye, eneste deltagere og så var sejren temmelig overkommelig. Men Mads er ung og vil det gerne, og har bag sig erfarne personer, som nok skal bygge på hans kørsel.

KLASSE 6, suveræn sejr til Henrik Larsen og Carina Haahr i Opel Adam, en bil som Henrik er rigtig glad for, og sejren var ikke i fare undervejs.

KLASSE 7, her skal vinderne fremhæves, for i en klasse med hård konkurrence, så viste Kasper Schønberg og Martin Olsen farten og vejen mod en sejr, i en moden BMW 325i fik de sejren med en flot slutspurt i de sidste to heat, det var bare flot kørt.

2’ere i den klasse blev det Kenneth Hansen/Steffen Frederiksen i Renault Clio, og kun med en margen på 0,2 sekunder ned til Andreas Aare Kroman og Mads Svane i Opel Corsa OPC, satme sjovt når man er nede i de marginaler.

Normalt er Mikkel Kjærgaard og Lars Barkholt i BMW 323ti Compact også med i kampen, men de hang lidt på dagen, da bilen havde en del udsættere.

KLASSE 8, fighterpokalen skal gå til de eneste deltagere i denne klasse, Tonny Hansen og Mathilde Seehusen Opel Corsa GSI, de kæmpede med mekanikken, udgik i de to første heat, fik dermed max tid, men fik ’svejset’ problemet med løst remhjul, og gennemførte de to sidste heat, det er kampånd i den fedeste udgave.

KLASSE 9, eneste deltagere og derfor kunne Robert Rydendahl og Sofie Rydendahl i Ford Escort RS1800 lade sig hylde som vindere. På dagen gik bilen ikke helt rent, men lyden fra den BDG motor, uha den lyder ond og arrig, og Robert har en ren kørestil, meget effektivt og meget stabil.

KLASSE 10, suveræn sejr til Christian Weber og Kasper Rasmussen i Peugeot 106 GTI, jeg har sagt det før og siger det gerne igen, knægten kører godt bil.

KLASSE 11, her var der kamp om det øverste trin på podiet, og på dagen var Erik Borel og Finn Richardt Opel Kadett GSI 16V bare hurtige, og den samlede sjetteplads generelt og klassesejren, de er bare altid i et herligt humør, og farten på dagen satte både Jesper Seehusen/VW Golf 3 Kitcar og Henning Søgaard/BMW M3 til vægs med hhv. 3 og små 7 sekunder, men det var i andet heat at sejren blev grundlagt. Rolf Trap Hillers og Casper Nexø Andersen i BMW M3 blev samlede 4’ere i denne klasse, på dagen manglede de lige det allersidste, man skal ikke mangle meget i denne klasse, før man bliver hængt til tørre.

KLASSE 12, her sejrede Henning Christoffersen René Christoffersen i den velbyggede og flotte VW Golf 1 1,6, så fin en bil, og de to brødre nyder livet i rallykabinen.

2’ere i klassen, Mogens Gørtz og Fie Emma Gørtz i Audi 50 EVO, dejligt at se den bil, en sjælden bil og Mogens nyder livet bag rattet i den.

KLASSE 14, suveræn sejr til Johnny Pedersen/Albert Riishøj i BMW M3 E30, 9’ere generelt og meget tæt på bilerne i Klasse 11 generelt, farten og især kampånden er Johnnys varemærke.

Nævnes skal også lige 2’erne i den klasse, Peer Houg og Thomas Hemmingsen i Talbot Sunbeam Lotus, fed bil med fed lyd og en førstekører og ejer af bilen som er så meget fan af hans egen bil, det er satme fedt. Og han har selv bygget den, det er bare færdigt håndværk.

3’ere i denne klasse blev, John Ove Sonne Kristiansen (Silver) og Mathias Wollesen Ford Escort MK2 RS 2000, en bil som han har kørt med i en menneskealder, stadig fed bil, fedt moment i Pinto maskinen og bred bagende (altid).

LØBETS hovedsponsor, John Frederiksen i BMW E82 aka Etteren, lå 2’ere generelt efter andet heat, men exit i tredje heat, hvor taktskiven til krumtaps føleren revnede, dermed DNF, men indtil da leverede han varen for publikummerne.

GODT VEJR, fede rallybiler, fed stemning, og gode ribben sandwichs, og Yokohama Mesterskabet, den turneringsform er bare et hit i dansk rallysport, og passer spot on i den danske mentalitet.

Resultater : YMØ4 – John Frederiksen Rally Sprint | rallyresult.dk

/Allan POST