FIA WTCC har for vane at indføre regelændringer, der gør motorsporten alt andet end nem at gennemskue. Til denne sæson er et nyt kvalifikationsformat indført, og det blev udstillet som uigennemskueligt allerede i første løbsweekend.
De senere sæsoners debatter om vægtreglementerne og fedtspilleri for at sikre sig ottendepladsen i race 1, der takseres til pole position i race 2, har nu fundet deres afløser.
Startgridden til løb 1 bliver formet af top 10 fra Q2 efterfulgt af de kørere, der blev elimineret i Q1. Startgridden til løb to udgøres af top 10 fra Q1 – men i omvendt rækkefølge.
Det system fik flere til at køre decideret efter at sikre sig 10. pladsen. Netop den placering tog Michel Nykjær. Det varede dog ikke længe, før Fredy Barth og Darryl O’Young fik straffe for forskellige forseelser, og Chevrolet-kører Alain Menu (foto) kunne derfor tage det gigantiske spring fra en 11. til en 1. plads på gridden.
– Min tilgang må være at gå efter pole position. Og hvis det betyder, at jeg skal slutte 10. i Q1, så er det det, jeg går efter, sagde løbsvinder Rob Huff til britiske Autosport.
– Hvorfor prøve? Hvis de havde givet os noget at køre for, fx 10 point for at være hurtigst, så ville du pushe. Jeg kan ikke se, hvorfor jeg skal skjule min taktik, siger Huff videre.
Teamkammerat Yvan Muller tilføjer:
– Det er første gang i min karriere, at jeg ikke vil pushe 100 procent i kvalifikationen. Jeg ved ikke, om de kan ændre reglerne i denne sæson, men det er måske noget, de skulle se på, siger verdensmesteren.
Foto: fiawtcc.com