Tom Sykes skrev historie på Donington Park i weekenden efter at have taget sin tredje dobbeltsejr i træk på banen. Kawasaki-køreren har ellers ikke haft en imponerende start på sæsonen, men havde til gengæld en overbevisende weekend i England.
Sykes lavede en perfekt start i løb 1 og kunne tage sejren, efterfulgt af holdkammeraten Jonathan Rea og Ducatis Chaz Davies. De to Kawasakier havde en kort kamp, men Rea var ikke i stand til for alvor at udfordre Sykes.
Leon Haslam sluttede firer efter at miste podieplaceringen til Davies. Ayrton Badovini blev første ikke-brite på BMW’en og fortsatte den gode form han har vist denne sæson. Alex Lowes tog 6. pladsen på Suzuki GSX-R’en.
I løb 2 tog Sykes igen starten, denne gang efterfulgt af Haslam og Rea, indtil Rea lavede en voldsom highsider. At han blev på motorcyklen var utroligt, men han kom tilbage i feltet helt nede som 7’er. Han kørte sig op gennem feltet og kunne endnu engang tage 2. pladsen ved det ternede flag. Davies tog 3. pladsen fra Haslam i løbets afsluttende fase, og dermed måtte Haslam nøjes med fjerde trods overbevisende kørsel det meste af løbet.
Davide Giugliano kørte den anden Ducati til en femteplads, foran Lowes der endnu en gang kom sekser. Lowes’ resultater er svingende men teamets skift til Magneti Marelli elektronik har givet en del startproblemer. På Donington viste den unge brite dog gode takter, især sammenlignet med holdkammerat Randy de Puniet som blev 14’er i begge løb.
Rea fører dermed mesterskabet med 280 point – hele 101 point (!) foran Haslam med 179. Sykes ligger lige bag med 178, mens Davies og Torres har hhv. 155 og 117 point.
Næste løb køres d. 7. juni.



