Så er det lige før årets VM-rally sæson går i gang. Det svenske vinterrally er det første af de 13 rallies, som afgør mesterskabet. De to fabriksteam fra Ford og Citroën har samme kørere som sidste år, men alligevel er der mange nyheder at tale om og følge med i i Sverige.
I mesterskabssammenhæng er der bygget op til, at Sebastien Loeb og Mikko Hirvonen fortsætter den duel, som de udkæmpede over hele sidste sæson og som Loeb vandt med kun et points margin. Hirvonen har udtalt, at han vil satse mere i år, mens Loeb har været mere forsigtig i sine udtalelser.
Der er dog andre end de to, som tiltrækker sig rampelyset i Sverige. Et af de helt store samtaleemner er naturligvis, at Kimi Raikkonen begynder sin VM-sæson. Han deltager i en Citroën C4 WRC, som han allerede har prøvet godt og grundigt af i Arctic Rally, hvor han kørte af vejen på rallyets anden hastighedsprøve. Han kunne dog fortsætte og herefter imponerede han ved at køre tider tæt på Dani Sordo’s – og vel at mærke at blive på vejen samtidigt! Der er potentiale i Raikkonen, men Citroën kan også risikere en pæn værkstedsregning i årets løb.
En anden kendt finne på startlisten er Marcus Grönholm, som vender tilbage til VM-rally for et enkelt løb. Han er selv forsigtig med at vurdere sine chancer, men kan han finde sig til rette i sin Ford Focus skal han nok være med i den skarpe ende. Han har kørt et enkelt træningsrally i Norge i en gruppe N Subaru, hvor han blev nummer to, kun slået af Petter Solberg, som kørte i sin Citroën C4 WRC, så helt tabt tråden har han ikke.
Netop Solberg bliver også spændende at følge. Sidste år var lidt en træde vande sæson for Nordmanden, som det meste af året kørte i en aldrende Citroën Xsara. Nu sidder han i en C4, som skulle være af samme kaliber som fabriksbilerne, så nu er det op til ham at vise, han stadig har gnisten. Han kan næppe finde bedre lejlighed til det end de svenske vinterveje.
Sidst det svenske vinterrally talte til VM var i 2008 og da blev løbet vundet af Jari-Matti Latvala. Ham skal man heller ikke afskrive denne gang og dermed er vi oppe på en god håndfuld kørere, som vil kunne lægge billet ind på sejren, hvis tingene flasker sig for dem.
Rallyet bliver også det første løb i den nye VM-serie for Super2000 biler – S-WRC. Disse er i år skilt ud fra gruppe N bilerne, som stadig kører om deres eget mesterskab – P-WRC – hvortil det svenske rally også tæller. Disse mesterskaber og WRC selv skal i år afgøres efter et nyt pointsystem, hvor der gives point til de 10 første i mål. Systemet er det samme, som bliver gældende i Formel 1 i 2010 og det blev vedtaget så sent som først i indeværende uge. Systemet lægger lidt større vægt på en sejr, men den praktiske forskel fra det kendte system er minimal. Således ville det ikke have ændret på mesterskabsstillingen i 2009, hvis man havde anvendt det der.
Det svenske vinterrally begynder med en superspecial torsdag aften og så venter der ellers 3 dage i de svenske skove, hvor der i år er rigeligt med sne og kulde. Det bliver et rigtigt vinterrally!
Foto: Citroën Racing