Kimi Raikkonen (billedet) kommer ikke til start i det spanske VM-rally. Under shakedown testen skadede han sin Citroen C4 WRC så voldsomt, at teamet ikke kan få den repareret inden starten.
Uheldet kommer efter at Raikkonen har haft en sæson præget af mange afkørsler. Det var ikke uventet, at finnens første år i WRC ville blive et år, hvor topresultaterne ikke ville stå i kø. Rally er en motorsportsgren, hvor erfaring er vigtig og det er vanskeligt at få den erfaring andre steder end i selve løbene. Tests er udmærket, men der kører man som oftest den samme prøve igen og igen, mens man under løb bliver udsat for nye forhold hele tiden, hvilket er noget helt andet.
Ingen – heller ikke Raikkonen selv – havde forud for året udbasuneret store forventninger, men alligevel kommer dette seneste uheld på et særdeles ubelejeligt tidspunkt. For det første indeholder Rally Catalunya en betragtelig mængde asfalt, hvorfor det bød på en af de bedre chancer for et godt resultat i år. Og for det andet står Raikkonen netop overfor at skulle have næste års sæson på plads.
Det har vist sig ikke at være helt ligetil, for på trods af, at forventningerne til denne sæson ikke var sat til andet end at samle erfaring, så har Helmut Marko fra sponsoren Red Bull erklæret sig mindre godt tilfreds. De manglende resultater betyder, at PR-værdien ikke har været som forventet.
Det kan man undre sig over, for pressen har året igennem absolut ikke overset Raikkonen og har fulgt hans indsats i langt højere grad end resultaterne berettiger. Man har generelt også været indstillet på, at 2010 var et læreår, hvor der var større chancer for skuffelser end overraskelser og har derfor ikke slået uheldene stort op.
Ikke desto mindre er der spørgsmålstegn ved, om Red Bull vil være med igen i 2011, og med den tidlige exit fra Rally Catalunya, har Raikkonen ikke øget sin status hos den østrigske energidrikproducent.
Foto: Citroen