Der er tre rallies i WRC i år, som er let tilgængelige for danske tilskuere. Det første var det svenske vinterrally, som altid trækker masser af danske fans, og i den kommende week-end gælder det så Rally Deutschland. Ikke en klassiker på samme niveau som det svenske rally, for det er ikke engang 10 år siden at Rally Deutschland for første gang talte til VM, men alligevel har det i løbet af den korte tid etableret sig som et rally, som mange danskere sætter nogle dages ferie af til. Og med god grund, for det tyske rally er velorganiseret og byder på nogle spændende og meget varierede hastighedsprøver.

Rally Deutschland er et asfaltrally, men det er et af de mere barske af slagsen. Prøverne er yderst forskellige. De spænder fra almindelige, offentlig veje over prøver i vinmarkerne med stejle stigninger og snævre sving til lange prøver i et militærområde, hvor en af dem oven i købet indeholder 20% grus! Samme område indeholder også en prøve på hele 48 kilometer, som oven i købet skal køres to gange.

Læg så der oveni at vejret i området på denne tid af året er yderst ustabilt. Kraftige byger kan komme ud af ingenting og forsvinde lige så hurtigt igen og det kan gave kørerne meget grå hår i hovedet, når de skal beslutte sig for, hvilke dæk de skal sætte på bilen.

Det er således et rally, hvor meget kan gå galt og det kan let komme til at skabe noget spænding. Ganske vist er det let at pege på nogle favoritter: Citroëns asfaltspecialister bliver ikke lette at have med at gøre, men deres indbyrdes kamp kan blive meget interessant og muligheden for at de sætter megen tid til med forkert dækvalg eller en punktering er i høj grad til stede. Men når det er sagt er der et navn, som hæver sig over alt: Sebastien Loeb. Han har vundet Rally Deutschland hver eneste gang, det har talt til WRC-mesterskabet – senest i 2008 (billedet), da rallyet ikke var med i serien sidste år.

Variationen gælder ikke kun prøverne. Denne gang er der også flere forskellige biler til start end der plejer at være. Det er som bekendt kun Ford og Citroën der er tilbage som fuldblods fabriksteams, men her i Rally Deutschland er der også Subaruer, Skodaer og Mitsubishier iblandt de 20 WRC-biler på startlisten. Ganske vist sidder topnavnene i Ford og Citroën, men de øvrige mærker er alligevel spændende at gense for tilskuerne.

Rally Deutschland tæller også til samtlige mesterskaber, der afvikles i WRC-regi i år. Både S-WRC, P-WRC og J-WRC kørerne mødes og det sikrer en høj kvalitet hele vejen igennem de 80 biler store felt. Der er således ikke meget at betænke sig på, hvis man har nogle fridage i overskud. Ind i en bil og sæt kursen mod Trier i Sydtyskland. Det kan lige nås.