Formel 1 verdensmesteren fra 2007, Kimi Raikkonen, havde sin debut som Citroën-kører i WRC i det svenske vinterrally. Det havde stor bevågenhed fra mediernes side og også faninteressen var mærkbart større til det svenske rally end nogensinde tidligere.

Om der har været flere tilskuere i de svenske skove end tidligere er svært at vurdere. Tilstrømningen til det svenske rally har altid været meget stor og det er da meget sandsynligt at finske Formel 1 fans har tilbragt vinterferien på prøverne i Sverige, men der, hvor man umiddelbart har kunnet spore en øget interresse, er på internettet. WRC’s egen hjemmeside slog alle tidligere rekorder under det svenske vinterrally og da der ikke har været de helt store nyheder omkring teams, biler eller kørere udover Raikkonen op til sæsonstarten, antager man stigningen skyldes finnens tilstedeværelse.

I hvert fald gik Raikkonens debut ikke ubemærket hen. Hver gang hans bil kom i mål på en prøve blev den nærmest væltet af tilstrømmende journalister og ved interviewene ved mål kan man næsten ikke se Raikkonen for alle de mikrofoner, som blev stukket ind gennem sideruden. I Formel 1 var Raikkonen kendt – og nærmest berygtet – for at afsky journalisterne. Han har tidligere udtalt, at han fandt rallyverdenen mere afslappet og uformel end Formel 1, men her i debutrallyet så det nu ikke ud til, han fik meget ro. Ikke desto mindre gav Raikkonen sig tid til at besvare de mange spørgsmål og enstavelses svarene og den monotone stemmeføring, som man ofte har oplevet til Formel 1 pressemøderne, så man ikke noget til her.

Og hvordan slap Raikkonen så fra sin debut? Ja, placeringsmæssigt var der ikke meget at skrive hjem om, men det skyldtes en mindre afkørsel om fredagen, hvor han sad fast i snedriverne i lang tid. På de øvrige prøver kørte han ganske fornuftige tider lige omkring en 10. plads i klassementet, hvilket må vurderes som værende en god start. Specielt da det svenske vinterrally i år både af Sebastien Loeb og Mikko Hirvonen blev anset for at være særligt vanskeligt. Ganske vist var der masser af sne, men prøverne manglede is, som et stabilt underlag for sneen. Derfor kunne bilerne grave sig ned til gruset og grebet på prøven kunne variere meget. Næste rally i Mexico forventes at blive mere forudsigeligt, hvilket også Raikkonen har udtalt, han ser frem til. Mexico er også et grusrally, hvilket er det underlag, som Raikkonen i sin hidtil korte karriere oftest har kørt på.

Foto: CitroenRacing