Efter VM-rallyfeltet i de seneste 4 løb har været langt omkring i hele verden, er man nu tilbage i Europa, hvor man – bortset fra en enkelt tur til Japan i efteråret – skal afvikle de resterende afdelinger af årets verdensmesterskab. Week-endens rally skal køres i den sydlige del af Portugal.

Vi har skrevet det før her på RaceMag, men det gælder stadig: Hvis der er nogen, som vil kæmpe med om årets mesterskab, så er det på tide at få taget nogle point fra Sebastien Loeb. Muligheden var til stede for nylig i New Zealand, hvor Loeb faktisk lavede en del fejl undervejs. Men muligheden blev ikke rigtig udnyttet, da de nærmeste udfordrere ikke greb chancen. Mikko Hirvonen fandt aldrig rigtig et vindertempo og Petter Solberg mistede sin andenplads i VM-stillingen, da han ødelagde sin Citroën C4 på sidste prøve. I stedet blev det Jari-Matti Latvala, som vandt og halede ind på Loeb i VM-stillingen, men da Latvala tidligere på året har sat en del point til, så er status stadig, at Loeb fører med 36 point foran netop Latvala. Han kan faktisk tillade sig at udgå i Portugal og stadig have en solid føring. Der er en stribe asfaltrallies blandt de resterende VM-rallies i år og i disse rallies viser al erfaring at Loeb bliver en rigtig svær nød at knække, så det er nu, der skal sættes ind. Der er pres på Loebs konkurrenter.

Mens Loeb har markeret sig som klar favorit i kørernes mesterskab, så ser det anderledes ud i konstruktørernes mesterskab. Her er stillingen omtrent lige imellem Ford og Citroëns førstehold. Hirvonen og Latvala har begge scoret stabilt for Ford, mens Dani Sordo ikke har haft nogen god sæson indtil videre i den anden Citroën C4.

Men alt andet lige er det det individuelle mesterskab, som tiltrækker sig størst opmærksomhed – og det er da også det, som kørerne sigter efter. Så hvem har de bedste chancer i Portugal? Ja, der dukker han op igen. Det er svært at komme udenom Sebastien Loeb som forhåndsfavorit – især fordi han har vundet de to gange Portugals rally indtil videre er blevet kørt i den sydlige del af landet. Sidste år blev han fulgt til dørs af Mikko Hirvonen, mens Jari-Matti Latvala leverede en af de mest dramatiske afkørsler i VM-rally historien.

Det portugisiske rally begynder med en SuperSpecial i Algarve torsdag aften og slutter samme sted 17 hastighedsprøver senere søndag eftermiddag. Det tæller også som en afdeling af S-WRC for Super2000 biler og J-WRC for de unge kørere og har tiltrukket hele 75 startende.

Foto: Ford